Vaikų teisių įgyvendinimo geroji patirtis Lietuvoje
Gerb. Respondente, esu Mykolo Riomerio universiteto vaiko teisių apsaugos programos magistrantūros studijų studentė. Šios anketos tikslas – išsiaiškinti nevyriausybinių organizacijų atstovų požiūrį į vaiko teisių politiką ir įgyvendinimą Lietuvoje, aptarti nevyriausybinių organizacijų veiklos ypatumus vaiko teisių įgyvendinimo srityje. Tai suteiks papildomos informacijos apie vaiko teisių įgyvendinimo procesus valstybėje bei padės įvertinti nevyriausybinių organizacijų vykdomų veiklų reikšmingumą. Tyrimo rezultatai bus apibendrinti magistriniame darbe „ Vaiko teisių įgyvendinimo geroji patirtis Lietuvoje“.
Kviečiame Jus dalyvauti šiame tyrime ir atsakyti į pateikiamus klausimus. Anketa yra anoniminė, todėl bus užtikrintas Jūsų atsakymų privatumas. Jūsų pateikti duomenys bus panaudoti tik šio tyrimo tikslams. Labai svarbi kiekvieno iš Jūsų nuomonė, todėl prašau Jūsų atsakyti į visus pateiktus klausimus.
Jums tinkamą atsakymą pažymėkite varnele arba įrašykite į tam skirtą vietą.
Iš anksto dėkoju už bendradarbiavimą.
1. Institucija/organizacija, kurioje dirbate yra:
2. Institucija/organizacija, kurioje dirbate, savo veiklą vykdo:
3. Jūsų pareigos šioje institucijoje/ organizacijoje:
- savanoris
- Prezidentė
- koordinatore
- programų vadovė
- socialinė darbuotoja
- vadovas
- direktorė
- projektų vadovė
- Direktorius
- projektų kordinatorė
4. Su kokiomis vaiko/ų probleminėmis situacijomis dirbate savo organizacijoje?
Kitas variantas
- įtėvių ir globėjų rengimas, našlaičiai, turintys fizinę arba protinę negalią, vaikai, kuriems kilusi grėsmė iškristi iš švietimo sistemos
- globa (rūpyba)
- psichikos sveikata ( stiprinimas), narkomanija
- pedagoginiu apleistumu, pedikulioze ir kt.
- mūsų tikslas - kovoti už fundamentalių vaiko teisių įgyvendinimą Lietuvoje, vaiko gerovę, įgyvendinti visas vaiko teises, padėti vykdyti laikinąja ir nuolatinę globą, spręsti vaiko sveikatos problemomis. mes vienijame NVO dirbančias vaiko gerovės srityje..
- problemos, su kuriomis susiduria neigalus vaikai
- suicido atvejai, socialinių įgūdžių neturėjimu ir kt
- saugaus eismo užtikrinimas
- jaunimo lytiškumu, šeimos puoselėjimu
- su vaikais atyliekančiais baudžiamąsias priemones, nusikalstamumu bei jų ksenofobinė ir rasistinė raiška
5. Kaip vertintumėte jūsų organizacijos atliekamų funkcijų vaiko teisių įgyvendinimo srityje intensyvumą?
6. Kaip vertintumėte jūsų organizacijos atliekamų funkcijų vaiko teisių įgyvendinimo srityje efektyvumą (įvertinkite pagal efektyvumą nuo 5 iki 1) ?
7. Kaip vertintumėte Jūsų organizacijos dalyvavimo intensyvumą, įgyvendinant šias programas (pagal Jūsų atstovaujamos organizacijos veiklos kryptis)?
8. Kaip vertintumėte Jūsų organizacijos dalyvavimo efektyvumą, įgyvendinant šias programas (pagal Jūsų atstovaujamos organizacijos veiklos kryptis)?
9. Prašau išvardinkite konkrečias programas, kurios Jūsų nuomone, buvo efektyviausios vaiko teisių įgyvendinimo srityje, kurios labiausiai pasiteisino?(atsakymą prašau įrašykite į žemiau esantį laukelį)
- Mokykla – namai, Vaikų fizinės ir seksualinės prievartos prevencija (tyrimas), Prievartos prevencija, Meno terapija vaikų nusikalstamumo prevencijoje, Bausmių sumažinimas vaikams Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse, Psichologinė pagalba moksleiviams, Tarpžinybinis policijos ir krizių tarnybų bendradarbiavimas vystant vaikų ir paauglių psichikos sveikatos sistemą, Bendraamžiai bendraamžiams, Parama vaikui ir šeimai, Mergaičių ir berniukų lygių galimybių problema Lietuvoje (tyrimas), Smurtą patyrusių vaikų psichologinio paruošimo programa, Jaunų žmonių požiūris į seksualumą ir seksualinę prievartą, Patyčios ir jų prevencija, Priekabiavimo moksleivių tarpe mažinimo programa.
- Lietuvoje adaptuota globėjų ir įtėvių rengimo programa PRIDE
- Vaikų socialinių įgūdžių formavimas, laisvalaikio organizavimas. Programa prieš žalingus įpročius (rūkymą, narkotinių medžiagų vartojimą). Programa prieš neigiamus reiškinius mokykloje (patyčios, smurtas tarp bendraamžių)
- vaikų dienos centrų, socializacijos
- smurto prevencijos
- Socialinių įgūdžių formavimas - lytinis ugdymas, maisto ruošimas, ekonominis švietimas
- valstybė įgyvendino nemažai programų, kurios nors ir fragmentiškai tačiau atnešė naudos: laisvalaikio organizavimo, vaiko apsaugos nuo nbeigiamos informacijos istatymas, atskiros smurto prevencijos, intergracinės programos, šeimo koncepcija ir t.t.
- Savęs pažinimo programa su dailės terapijos metodų taikymu. Moralumo - vertybių programa su dailės terapijos metodų taikymu naujosios lyderystės programa su dailės terapijos metodų taikymu
- Dienos centras, "Big brothers big sisters"
- Patyčių prevencijos programa, soc. įgūdžių
10. Kokie veiksniai, Jūsų nuomone, lėmė aukščiau išvardintų programų sėkmę ?(atsakymą prašau įrašykite į žemiau esantį laukelį)
- puikiai ištirta mokyklinio amžiaus vaikų grupė
- orinatacija į vaiką, jo poreikius
- jomis suteikia,a įvairiapusė pagalba vaikams, juos tiesiogiai įtraukiant į socialines – edukacines veiklas, dirbant su jų šeimomis, plėtojant bendradarbiavimą su kitomis organizacijomis bei institucijomis.
- Būtent šios programos yra vykdomos mūsų įstaigoje; Šios programos tinka tikslinei grupei, su kuria dirbame; Įstaigos specialistai yra parengti dirbti su šiomis programomis; Šios progamos gauna finansavimą.
- jas įgyvendinantys žmonės, jų profesionalumas.
- buvbo skirtos lėšos savivladybei, į darbą įsitraukė nemažias būris specialistų, psichologų. Daugelis programų buvo tęsiamos, todėl pastoviai dirbama. Buvo išleistos knygelės dėl apsisaugojimo nuo galimo smurto. Visas šis kompleksas sukėlė atgarsį visuomenėje
- Vaikai patys buvo atsakingi už projektų vykdymą
- buvo skiriamos, nors ir nepakankamai lėšos jų įgyvendinimui. į įgyvendinimo procesus įsiliejo NVO, valstybinės institucijos, visuomenė
- programoje naudojami inovatyvūs ir vaikams bei tėvams patrauklūs darbo metodai. Programa turi savo įverčius, kurie pilnai atskleidžia pasiektus rezultatus. Tėvų pasitikėjimas mūsų įstaiga ir mūsų teikiamomis paslaugomis. Tėvų motyvacija patiems keistis, mokytis auklėti savo vaikus.
- Savanoriu isitraukimas
11. Jūsų nuomone, kokia šių programų praktinė nauda vaikui? mūsų visuomenei? (atsakymą prašau įrašykite į žemiau esantį laukelį)
- kai žinai, gali pakeisti situaciją
- didelė. Vaikas gauna neįkainojamų žinių
- vykdyti socialinius projektus reiškia skatinti ir plėsti piliečių dalyvavimo ir jungimosi į asociacijas bei organizacijas iniciatyvą. Tai reiškia pripažinti, įvertinti ir skatinti tarpinių socialinių struktūrų bei institucijų kūrimąsi, socialinio tinklo, kuris remtųsi bendradarbiavimu, dalyvavimu ir bendra atsakomybe, plėtrą. taip išjudinama realybė, aprėpiant įvairius jos lygmenis – asmenį, šeimą, bendruomenę.
- Šios programos padeda vaikams lengviau adaptuotis bendraamžių grupėje, ugdo įvairius įgūdžius, kurie padeda vaikui spręsti gyvenimiškus sunkumus.
- Ugdomas vaikų bendravimo įgūdžius, vaikų kritinį ir kųrybinį mąstymą, bendradarbiavimo įgūdžius,sugebėjimą dirbti komandoje, toleranciją kitam žmogui, savęs painimas, analizė savo elgesio priežasčių ir pasekmių. vykdo vaikų socializaciją, puoselėjamos šeimos tradicijos. tai skatina visuomenę įsijungti į vaiko teisių puoselėjimo procesus
- Sveikatos prasme - teigiamos emocijos, ugdomi vaikų, patyrusių arba galinčių patirti smurtą, socialiniai įgūdžiai, mažinama jų socialinę atskirtį, stiprinama jų psichinė sveikata. Visuomenę tai verčia susimąstyti
- Mokės pasigaminti maistą, žinos apie saugius lytinius santykius, atsisakys žalingų įpročių, mokės susiskaičiuoti savo išlaidas ir pajamas.
- padeda spręsti jo problemas, apsisaugoti, žinoti kokios pagalbos jam reikia,į ką jis galėtų kreiptis. Aktyvina socializacijos procesu. Visuomenė susipažindina su vaiko teisių problematika, pati tama dalyve.
- Vaikai išmoko identifikuoti, suvokti, valdyti ir išveikti savo emocijas; įgijo bendravimo įgūdžių, suvokė ir įsisąmoninino kas yra vertybės, kokios jos. Suvokė, kodėl vienu žmogumi galima pasitikėti, o kitu ne. Išmoko jautrtumo ir supratimo apie tai, ką kiti jaučia, kai iš jų tyčiojasi, išmoko prisiimti atsakomybę už savo padarytus sprendimus, įgijo įgūdžių kaip ir ką pasirinkti įvairiose situacijose ir prisiimti atsakomybę už padarytus sprendimus.
- Didesnis pasitikejimas savimi ir aplinka, geresni socialiniai igudziai
12. Su kokiomis organizacijos bendradarbiaujate vaiko teisių įgyvendinimo klausimais?
Kitas variantas
- su tarptautinėmis organizacijomis
- italų tarptautinėmis nevyriausybinėmis organizacijomis
- su ministerijomis, kitomis valstyb institucijomis
- su psichologais, kitais specialistais
- su vaikais, jų tėvais
- Mūsų organizacijos tėvai, kurie lankė savęs pažinimo grupes, įkūrė "Rafaelio bendruomenę"
- seniūnija, mokykla
- KITOMIS NEVYRIAUSYBINĖMIS ORGANIZACIJOMIS ŠVEDIJOJE , VOKIETIJOJE
- su vaiku inspekcijomis
- su tarptautinėmis organizacijomis
13. Kaip apibūdintumėte šį bendradarbiavimą su kitomis organizacijomis?
14. Jūsų nuomonė apie šiuo metu vykdomą valstybės politiką vaiko teisių įgyvendinimo klausimais
15. Jūsų nuomone, įgyvendinama vaiko teisių politiką valstybė pasiekė gerų rezultatų šiose žemiau įvardintose srityse?
16. Jūsų nuomone, ko reikėtų, kad vaiko teises puoselėjanti sistema valstybėje veiktų efektyviau, taip kaip to norėtųsi? (atsakymą prašau įrašykite į žemiau esantį laukelį)
- daugiau programų, lėšų, paramos iš valstybės pusės
- Vykdant socialinius ir vystymosi projektus yra be galo svarbu sukurti realią partnerystę tarp visų toj srity veikiančių subjektų, tiek viešojo administravimo struktūrų, tiek privačių socialinių iniciatyvų, tiek vietinių, tiek tarptautinių institucijų, pagal kiekvienam numatytą vaidmenį tam, kad būtų galima veikti išvien ir atsakyti į poreikius kuo visapusiškiau ir efektyviausiai išnaudojant turimus išteklius.
- Svarbu teisinę bazę derinti su praktiniu įgyvendinimu, nuolat stebėti, kaip tai vyksta.
- Didesnio finansavimo, kvalifikuotų žmonių, universalasu visuomenės požiūrio. Tėvai nuo pradžių tuir būti ruošiami tėvystei.valstgybė turi populiarinti įvaikinimo idėją, šeimyninę globą
- Komplesinio požiūrio į vaiko problemas. Visų bendradarbiavimo, vienovės veiksmuose.
- Sumažinti visą valstybinį mechanizmą, nes dabar neaišku kas už ką atsakingas.
- Dabartinių valstybės priemonių nepakanka. neišnyko smurtas, nesumažejo savižudybių skaičia, nepakankama infrastruktūra nukentėjusio vaiko psichologinei būklei atstatyti, neišnyko tiek socialinės, tiek psicologinės problemos. Reikalingi vaikų teisių pažeidimų tyrimai, būtina statistinė medžiaga ir studijos konvencijos įgyvendinimo klausimais, kad galima būtų vertinti valstybės vaidmenis. svarbiausia veiksmingumui - strateginis veiksmų derinimas su valdžios institucijomis, tiek valstybinių tiek nevalstybinių organizacijų. Partnerystė būtina kaip kritinė sąlyga, priemonė ne tik vaiko teisių viešinimui, skalidai, bet ir gynimui bei atstovavimui, todėl svarbu į visus procesus įtraukti ministerijas, NVO sektorių, Vyriausybę, pačius vaikus, šeimas.Būtina skiadri valstybinių prgramų finansavimo metodika, parengta pagal opiausiaus problemas, nubrėžiant konkrečius tikslus, šių problemų sprendimui. Būtinas visų programų tęstinumo užtikrinimas. Būtina kmonkretizuoti ir išplėsti vaikų teisę reikšti savo nuomonę visais rūpimais klausimais. Būtina skirti daugiau lėšų prevenciniam darbui su vaikais, šeimomis, turinčiomis soc. problemų. Būtina numatyti priemones vaikų skurdo mažinimui. Būtina sisnti sveikatos programų tiek vaikui, tiek motinai finansavimą. Būtina sukurti psichosocialines pagalbos ir rebilkitacines tarnybas, smurtą patyrusiems vaikams, šeimoms. Būtina sureguliuoti vaikų mokslo krūvius. plėsti pagalbos, paslaugų tinklus kaimo vaikams, tautinių mažumų vaikams, vaikams su negalia.
- valstybė pati sau turėtų nusistatyti aiškius ir konkrečius prioritetus kuriant veiksmų planus ir įvairias programas konsultuotis su praktikais.
- Jei bendradarbiautų policija, VTAT kontrolieriai ir socialiniai darbuotojai bei mokyklos soc. pedagogai kiekvienoje seniūnijoje, o ne kiekvienas dirbtų atskirai - kiltų daug mažiau problemų. Be to, ir greitas regavimas padėtų, o ne situacijos stebėjimas iki penkerių metų ar ji nesikeičia šeimoje.
- nėra pakankamai lėšų, trųksta bendradarbiavimo ir dialogo tarp bendruomenės, tėvų, valstybės