Apie autistiškų vaikučių integraciją bei spec įstaigų poreikį

Gerbiami Tėveliai,

Aš, kaip ir Jūs, auginu Ypatingą vaiką... Ir esu suinteresuota, jog apie esamą situaciją visuomenė būtų informuota ir vaikai su autizmu būtų lavinami toje terpėje, kurioje jie tobulėtų sparčiausiai. Tad kviečiu Jus atsakyti į keletą trumpų klausimų, siekiant išsiaiškinti integracijos bei spec įstaigų poreikį visoje Lietuvoje.

Pagarbiai,

Auksė Griškonienė, Ypatingos mergaitės mama

Apie autistiškų vaikučių integraciją bei spec įstaigų poreikį

Kokią ugdymo įstaigą šiuo metu lanko Jūsų Ypatingasis?

Kita (įrašyti):

  1. spec grupė įprasto lavinimo įstaigoje
  2. privačią katalikišką, bet įprastą bendrojo lavinimo mokyklą
  3. Privatu darzeli
  4. šiuo metu nelankom
  5. Logopedinį darželį
  6. Logopedinį darželį. Kartu su sveikais vaikais ir daug specialistų.
  7. iprasta lavinimo istaiga(darzeli), bet spec grupe.

Jūsų Ypatingasis šiuo metu lanko:

Kita (įrašyti):

  1. Pagal metus turėtų mokytis 4-oje klasėje

Ar esate patenkinti Jūsų vaiko lavinimu šioje įstaigoje?

Jei "Taip", papasakokite plačiau, kodėl?

  1. Labai gera priežiūra
  2. mokykla daug pastangų, mokytojų ir dėmesio sutelkia, kad galėtų patenkinti mano vaiko poreikius ir prisitaikyti prie jo. Pamažu susipažįsta ir ieškodami randa kelius, kaip su juo geriausiai dirbti. Vaikas vis daugiau dirba su klase ir mažiau jai trukdo.
  3. Kas liečią lavinimą tai, gerai kad kalsėje vaikų 6. Mokytojas pajėgus kiekvienam užduoti pateikti atskirai. Bet didžiausias MINUSAS visi vaikai sukūs, nekalbantys, tad integracijos jokios nėra.Cendrojo lavinimo mokykloje vaikas įprastoje kalsėje nesugebėtų lankyti, o kitokių variantų net nėra iš ko rinktis Vilniaus mieste. Jei ir pavyltų surasti spec. lavinamasias kalses bendrojo lavinimo įstaigoje. Jos ugdymą užtikrina tik iki pietų. Todėl iškiltų likusios dienos vaiko užimtumo problema. Norėtume integracijos, bet nėra iš ko rinktis.
  4. Geros aukletojos, turincios igudziu ir noro dirbti su ypatingu vaiku.
  5. gauna daug individualaus dėmesio, specialistų paslaugos - beveik kasdien, lankstus požiūris
  6. Privaciame darzelyje yra nedaug vaiku, aukletojos skyria daug demesio vaikui, vyksta spalvu, muzikos, vaidybos terapijos vaikui. Bet labai truksta logopedo. O isgaleti moketi pinigelius ir uz privatu darza ir logopeda deja negaliu.
  7. Džiaugiuosi, jog jam ten patinka, jog jis ten užimtas ir lavinamas
  8. Aš patenkinta tuo, kad pedagogai stengiasi sudaryti sąlygas mano vaiko ugdymui ir socializacijai tarp sveikų vaikų.
  9. Nes auklėtoja labai noriai bendradarbiauja, stengiasi su juo individualiai užsiimti
  10. vyksta uzsiemimai, bureliai
…Daugiau…

Jei "Ne", papasakokite plačiau, kodėl?

  1. Visiems šis vaikas atrodo neišauklėtas, agresyvus, piktas. Niekas nenori su juo draugauti, o pedagogų, kurie suprastų tokį vaiką, nėra.
  2. jis ignoruojamas.jo bijo
  3. Nors pagal viską, mano vaikui turėtų būti sudaryta individuali programa (pagal mūsų įstatymus, jo poreikius ir metodinius edukologinius principus), ji, žinoma, nesudaryta. Aš labai džiaugiuosi, kad įstaiga įsileidžia už mūsų lėšas samdomą lydintį mokytoją, tačiau, kaip minėjau, patys mažai ką daro. Nežino, nemoka. Sistemos Lietuvoje nėra.
  4. Iki šių metų buvome nustebę ir nusivylę, kad mūsų vaiko poreikius ir ypatumą tapatina su proto negalia, nors vaiko intelektas normalus. Mokykla visai nesuvokė sutrikimo specifikos, pasireiškiančios per elgesį ir socialinį bendravimą, tad ir kylančias problemas sprendė netaikliais būdais.
  5. Logopede su vaiku dirba 3 kartus per savaite. I bendra veikla vaikas nera itraukiamas. Jam tiesiog liepiama zaisti kampe ir netrugdyti kitiems
  6. labai trūksta galimybės mokytis iš vaikų, būti tarp vaikų (itin maža grupė)
  7. dėl vaiko nerimo, hiperaktyvumo 2008-ais į Marijampolės darželį-mokyklą "Žiburėlį" buvom priimti tik n kartų numynę tos įstaigos slenkstį ir priimti buvom pusdieniui. Kaune KVAC priėmė iškart, bet pradėjus lankyt per pirmą savaitę iškėlė reikalavimą "kad norint lankyt įstaigą, turim gert psicholeptikus"...Nesutikau, taigi KVAC nebelankom. Grįžom į Marijampolę. Kreipiausi Į darželį-mokyklą "Žiburėlis" dėl namų mokymo. Jo negavom. Atsieit specialistams jau paskirstytas krūvis. "Gera" jaustis niekam nereikalingiems."
  8. trūksta specialitų mokančių dirbti su Ypatingu vaiku.
  9. Ne visiems, bet vis tik autistiškiems vaikams reikia daug pedagogo arba mokytojos padėjėjos individualaus dėmesio. Tai nelengva padaryti esant dideliam mokinių skaičiui. Mano vaiko tirkasis mokymasis vyksta tik tuomet, kai kai vaikas išeina į spec.pedagogės kabinetą, kadangi bendroje klasėje sunku sukaupti dėmesį, trūksta motyvacijos mokytis. Tačiau dėl finansavimo trūkumų spec.pedagogė negali skirti pakankamai ak.val.per savaitę.
  10. Manau nepakanka uzsiemimu, jie nera pritaikyti tiesiogiai autistiskiems vaikams, specialistai nera gerai paruosti darbui su tokiais vaikuciais
…Daugiau…

Ar esate patenkinti Jūsų vaiko priežiūra šioje įstaigoje?

Jei "Taip", papasakokite plačiau kodėl?

  1. Neserga, gauna daug dėmesio ir veiklos
  2. jis pamaitintas, su juo uzsiima
  3. Mano vaiką darželio auklėtojos myli, juo rūpinasi. Šiuo atžvilgiu neturiu jokių nusiskundimų. Kitą vertus, mano vaikas neturi jokių elgesio problemų, tad rūpintis ir prižiūrėti jį gana lengva.
  4. Įdedama tikrai daug pastangų ir laiko vaiko asmeniniams poreikiams ir jo vidui suprasti. Taip pat dirbama ir su klasės kolektyvu supažindinant su mūsų vaiko gebėjimais ir savitumais.
  5. Mažai vaikų, todėl dėmesio skiriama daugiau. Esu tikra kad patyčių vaikas spec. įstaigoje išvengs. Administracija bendradarbiauja suteikdama galimybes papaildomam terapiniam ugdymui mūsų sąskaita.
  6. Yra papildomi uzsiemimai, nuolatine logopedo prieziura.
  7. atsakymas mano butu "nelabai". Dziaugiames bent jau tuo, kad nekelia labai dideliu pretenziju del sauskelniu naudojimo (sunui dabar jau 4 metai)
  8. vaikas matomas
  9. Prieziura gera, daug demesio vaikui. Deja valstybinaim sito negavome-tik privaciame sektoriuje.
  10. Labai džiaugiuosi, jog jis ten eina noriai, nes bendrojo lavinimo darželyje buvo nemylimas. Į situaciją reagavo didžiule agresija. Puikūs specialistai
…Daugiau…

Jei "Ne", papasakokite plačiau, kodėl?

  1. Psichologas, spec. pedagogas ir logopedas neskiria daugiau dėmesio vaikui, savo funkcijas atlieka "tik todėl, kad reikia".
  2. Anksčiau turėjome daug problemų ir nesusipratimų,netgi didelį mokyklos priešiškumą ir nusitatymą vaiko ir šeimos atžvilgiu, bet visa tai kasmet vis labiau taisosi ir gerėja susipažįstant tiek su vaiku,tiek su sutrikimu ir matant vaiko tikruosius gebėjimus,asmenybę ir augimą.
  3. Kaip ir minėjau didžaisias blogis tai , kad nėra vaikui pavyzdžio iš ko galėtų mokintis tinkamo socialuas elgesio.
  4. nevedamas į lauką. Kai kurie su juo būnantys suaugę vaiko tiesiog...bijo - ne tiek dėl agresijos, bet vengdami galimos neigiamos reakcijos "palieka jį ramybėje"
  5. Nei vienoj įstaigoj vaikas nebuvo užimtas. Taip, jis nesukaupia dėmesio, nenusėdi suole, ne viską suvokia... bet tai nereiškia, kad jam pakanka "prabūti" mokymo įstaigoj. Tikėjaus, kad sudaryta programa, bus įgyvendinama, kad su mokytoja bendradarbiausim, kad namie užbaigsim klasėj pradėtus darbus, kad aptarsim vaiko nesėkmes, ieškosim metodų kaip dirbt ar sudomint jį vienokia ar kitokia veikla...nieko tokio nebuvo...Supratau, kad dirbama su tais kurie dar kažkiek roso susidomėjimą.Man patarė mokyti jį namie individualiai. Pvz: apsimauti kojinytes,užsisegt sagas, užsirišt batus, sviestą tept ant duonos. Pajutau tarsi mano sūnus būtų "nurašytas". Tai tiek.
  6. Grupėje 14 vaikų su įvairia negalia, o auklėtoja viena ir dar kelios auklytės, jos tiesiog fiziškai nespėja visko sužiurėti.
  7. Visą laiką nuo darželio visais būdai buvo prašytas Mokytojo padėjėjas, bet iki šiol jo negauname. Daugelyje situacijų pertraukų metu mano sūnus visada lieka kaltas už visokius poelgius, kurių net nėra padaręs, nes tuo metu jo ten net nėra buvę. Taip pat mokykloje vyksta patyčios.
  8. Pertrauku metu jis isena is klases kartu su visais vaikais ir mokytoja jo nesuziuri,tai jis dingsta,tai gauna i kaili nuo kitu
  9. Nes viska darome patys, tik kad darzelyje, o ne namie.
  10. nereguliarus miegas, migdo dažnai "kur papuola" ir dėl to vaikas nepailsi, grįžom prie sauskelnių, nes laiku nenuveda į tualetą.
…Daugiau…

Kaip manote, kur Jūsų vaikas lengviau ir greičiau mokytųsi?

Kita (įrašyti):

  1. viduriuką tarp abiejų. Spec mokykloje jam būtų per žemas lygis, įprastoje, dėl savo ypatumų jis būtų skriaudžiamas ir nesuprastas, gal būt net neišbūtų pamokose. Geriausiai jis mokytųsi individualiai, tačiau tokių sąlygų neturime, bet ir matome, jog bandant prisitaikyti visuomenėje privalu išmokti būti bendruomenėje,klasėje ir grupėje.
  2. Manau mano vaikui ir daugeliui autistiškų vaikų ypatingai svarbus individualus mokymas. Jei vaikai turėtų asmeniniu asistentus (apmokytus dirbti su autistukais) tikrai mano vaiko atveju dalinė integracija būtų įmanoma, o daugeliu atveju ir pilna.
  3. manau labai priklauso nuo vaiko. Musu atveju, mes labai norejom leisti i logopedini darzeli (sunus dar tik pradeda kalbeti). Beda ta, kad mes gyvename Vilniaus rajone, o papulti i Vilniaus miesto savivaldybes darzeli misija neimanoma. Vilniaus miesto savivaldybeje pareiske, kad tai ne ju problema. Pasake: "Tegul rajonas pasistato logopedini darzeli". Sunui PPT nustate labai didelius poreikius.
  4. Nežinau. Norėčiau išbandyt ir bendrojo lavinimo mokyklą ir spec. mokyklą. Tik lai vyksta tas lavinimas, jei jau sako, kad tokie vaikai gali būti tik lavinami...
  5. Ten kur geri specialistai. Mums taip sutapo, jog B.L. darželyje specialistai buvo silpnoki.
  6. Dėl socializacijos. jei pedagogai sugeba sutelkti klasę, mokydami globoti kitokius vaikus, o ne smerkti, tai socializacija geriau bendrojo ugdymo klasėje. Dėl mokymosi proceso geriausia būtų steigti spec.klases, į kurias spec.poreikių vaikai galėtų išeiti tomis pamokomis, kuomet reikia daugiau individualaus darbo su spec.poreikų turinčiais vaikais. Mokytojo pareigas tuo metu atliktų spec.pedagogė
  7. lengviau mokosi bendrojo lavinimo darželyje, mėgdžioja bendraamžius, papildomai lankomės pas spec. pedagogę; mokyklos ieškosime privačios, nedidelės. Apie bendrojo lavinimo net negalvojame dėl patyčių.
  8. Sunku pasakyt, išbandėm ir spec.darželį ir normalu
  9. Nes gali su pagalba ir pritaikyta programa mokytis kartu. Tik LABAI REIKIA tokiam vaikui individualaus (mokytojo) padėjėjo. Ir gerai būtų, kad mokyklos turėtų daugiau specialistų - specialiojo pedagogo, logopedo, psichologo.
  10. integruotas MAZOJE mokykloje su ivairiu gabumu vaikais, tokiu istaigu pas mus nera
…Daugiau…

Ar Jūsų gyvenamojoje vietoje reikėtų:

Kita (įrašyti):

  1. netruksta
  2. Turėtų būti kuriamos mažos klasės / bendruomenės su stipria metodine pagalba bendrojo lavinimo mokyklose, dideliuose miestuose bent jau vienoje mokykloje kiekviename gyvenamajame rajone.
  3. Marijampolėj darželis- mokykla "Žiburėlis" jau antri metai kaip turi Daugiafunkcio centro statusą, bet, jei vaikas NEPATOGUS (neramus, judrus, hiperaktyvus, turi elgesio sutrikimą, autizmą ir dar protinį atsilikimą) teks daug kartų pavaikščiot ir pasiklausyt įstaigos vadovo padejavimų, juodų ateities pranašysčių ir šiaip pasijausit la-a-a-a-abai kalta, kqad turit tokį neparogų vaiką..Pasirodo dar "pedagogai turi ir pasimokint kaip bendraut su autistais.Patarė geriau, jei turim galimybių, išvykt į užsienį.
  4. Reikia ir spec.įstaigų autistams, ir spec.klasių bendrojo lavinimo įstaigose. Tai priklauso nuo spec.poreikių lygio.
  5. Norėtųsi leisti į pirmą klasę esamoje Montesori mokykloje. Bet turbūt bus geriausiu atveju mokytojo padėjėja. Ir logopedė. Viskas. Klasėj turbūt bus 30 vaikų. Ar manot, kad autistui bus lengva?
  6. abu variantai tinka , kad tik butu tos įstaigos, visada norisi , kad vaikas lankytu bendro lavinimo įstaigas, bet kaip pasiklausai, tai vaikai negailestingi ir kitokiu vaiku nelabai priima, pasišaipo, niekina, tada pagalvoji gal geriau vesti i spec įstaiga, kur mano manimu daugiau specialistu, daugiau patirties, supratimo.
  7. Kadangi gyvename užmiestyje, artimiausia mokykla buvo netoliesia esančiame kaime, tačiau dėl specialistų rinkomės miesto mokyklą. Dėl mano vaiko būklės, jam yra daug naudingiau lankyti bendrojo lavinimo mokyklą.
  8. mazose bendrojo lavinimo vaiku grupese/klasese (~15 vaiku), kur butu skiriama individualaus demesio mokymosi metu
  9. Nesvarbu, kokia istaiga, kad tik sekmingai integruotu.
  10. vidurines mokyklos iki 12klases.

Prašau, pasidalinkite savo pasiūlymais ir pastebėjimais apie vaikų integraciją arba spec įstaigų poreikį. Siekiame, kad mūsų vaikams būtų sukurta pilnavertė terpė ugdytis.

  1. ...
  2. Vaikų "autistukų" daugėja, tik kažkodėl integracijos nėra. Mūsų švietimo sistema nežino, kaip jiems padėti, o ,manau, ir nenori. Mokyklose trūksta tėvų supratimo ir tolerancijos, kadangi jiems tokie vaikai "laukiniai", " asocialūs". Mokytojai nežino, kaip su jais dirbti , todėl nieko nedaro ir palieka tai spręsti tėvams. Labai tikiuosi, kad mes, mamos, auginančios kitokius vaikus bursimės į bendruomenę ir teiksime pasiūlymus švietimo darbuotojams: arba kuo greičiau sudarytų sąlygas integruotis mūsų vaikams, arba mes visi kartu kreipsimės į neįgaliųjų teises ir rašysime peticiją "Europos neįgaliųjų teisių konvensijai". Iš pradžių reikia aktyvių tėvų. Jeigu tokių yra, rašykite: [email protected].
  3. Autistiškiems vaikams labai svarbu prisitaikyti ir gyventi normalų gyvenimą, todėl labai svarni integracija. Žinoma, svarbi ir spec pagalba tokiems vaikams, todėl visi "integruotieji" turi turėti galimybę lankyti logopedą, psichologą ir kt.
  4. Truksta specialistu.neprienama finansiskai
  5. Visi autistiški vaikai turi būti vienaip ar kitaip integruojami bendro lavinimo mokyklose. Sunkiems galima įkurti atskiras klases bendrojo lavinimo mokykloje, lengvesni turėtų mokytis toje pačioje klasėje su neurotipiškais (paprastais) vaikais. Kodėl? Atsakymas paprastas. Mes įkišame vaikus į spec. darželius. Iš jų patekti į paprastą mokyklą praktiškai neįmanoma, lieka spec. mokykla. O mes turime spec. pasaulį, į kurį galėtų ir turėtų patekti spec. darželius ir spec. mokyklas baigę vaikai? Ne, jie gyvena mūsų paprastame pasaulyje. Kaip jie čia gyvens, jei paprasti (neurotipiški) žmonės nebus jų matę (juk nesimokė kartu niekada), kaip autistiški žmonės galės kiek įmanoma pilnavertiškiau prisitaikyti paprastame pasaulyje su žmonėmis, kurių jie niekada nematė (juk kartu nesimokė)? Atsakymas paprastas. Spec. įstaigos tik tuo atveju, jei bus ir spec. pasaulis.
  6. Esame gavę pasiūlymą iš Vilniaus PPT kurti ir leisti savo vaiką į spec. klasę bendrojo lavinimo mokykloje, skirtą autistukams (su spec. pasiruošusia mokytoja, sudaryta iš maždaug 6 vaikų). Manome, kad jei tai būtų siūlyta nuo pat pirmosios klasės, net nemąstę būtume sutikę. Tokia klasė, 4 metus mokant normalaus intelekto vaikus dalyvauti pamokose, išbūti klasėje ir dirbti grupėje vėliau vis labiau iki galo integruojant juos į eilinę klasę būtų geriausias variantas ir mūsų ir panašiems vaikučiams. Mes tiesiog per vėlai gavome šį pasiūlymą, kai vaikui iš pradinių klasių pusė kelio jau buvo nueita. Matyt truputį kitokių paslaugų reikėtų vaikučiams, kuriems reikia daugiau pagalbos dėl didesnių jų spec. poreikių - gal tuomet speciali atskira įstaiga būtų reikalingesnė. Kita vertus, maksimaliai ugdant,lavinant , patenkinant asmeninius kiekvieno vaiko poreikius - didėtų jų gebėjimai, augtų savarankiškumas ir rezultate visuomenė nuo to tik laimėtų, iš dalies gaudama mažesnę išlaikymo naštą ir iš kitos pusės - daugiau prisitaikiusių, savo potencialą ir gebėjimus išnaudojančių savo (o ir visuomenės) naudai asmenų.
  7. Regis daug minčių išsakiau auksčiau. Pagrindinė mūsų vaikų ugdymo kryptis turėtų būti formuojama link mažu bendruomenių/ spec. klasių (gilesnį sutrikimo laipsnį turintiems vaikams) kūrimo bendrojo lavinimo mokyklose integruojant į tam tikras pamokas kaip muzika, kūno kultūra. Vertinant vaiko pasiekimus, teigiamus pokyčius, turi būti sudaromos galimybės integruotis į klases su sveikais vaikais (būtinai su kvalifikuotu padėjėju).
  8. Istaiga reikalinga- sutinku. Taciau reikalingi ir kvalifikuoti socialiniai darbuotojai galintys teikti visapusiska pagalba tevams auginantiems ypatingus vaikelius. As tik dabar suzinojau, kad socialinis darbuotojas netgi gali konsultuoti seimos santykiu ir psichologiniais klausimais, kad jis gali teikti individualias konsultacijas, pravesti terapijas. Jeigu mokymo istaigose kurias jus siekiate isteigti dirbtu ir toks specialistas, mums- tevams butu simta kartu lengviau.
  9. Labai ribotas pasirinkimas istaigu. Labai mazai yra pasirinkimu darzeliu, kur galetu lankyti vaikai, kurie turi tik autizmo bruozu arba lengva autizma, arba aspergeris.
  10. Esu įsitikinusi, kad vaikui mokykloje reikės asmeninio pagalbininko - mokytojo padėjėjo, kuris nuolat būtų su vaiku.
…Daugiau…
Susikurti savo anketąAtsakyti į šią anketą