Fantastinių filmų kaip priemonės pakantumo ugdymui tinkamumo tyrimas (tėvams su nepilnamečiais vaikais)
Laba diena!
Esu Lietuvos edukologijos universiteto taikomosios etikos magistratūros II kurso studentė Angelina A. Atlieku tyrimą, kurio tikslas yra išsiaiškinti, ar fantastiniai filmai gali būti naudojami pakantumo ugdymui. Prašau Jūsų sudalyvauti apklausoje ir keletą minučių skirti atsakymams į pateiktus klausimus. Jūsų atsakymai padės visiems suinteresuotiems etikos mokymu moksliškai praplėsti žiūrimų mokymosi tikslais filmų spektrą dar vienu – fantastikos žanru.
Anketa yra anoniminė. Apibendrinti tyrimo rezultatai bus panaudoti magistriniame darbe.
Dėkoju už dalyvavimą apklausoje!
1. Ar Jūs žiūrite filmus kartu su savo vaiku(-ais)?
Kitas variantas
- 2
- Su jaunėliu - žiūriu, su vyresniuoju - paaugliu - nebe.
- Kol vaikai buvo maži, visada žiūrėdavome kartu. Dabar (mano merginoms 15 ir 16 metų) kai kuriuos filmus žiūrime visa šeima, kai kuriuos jos žiūri pačios.
- kartais
- Kartais
- Retai.
- kartais
- Kartais
- ne fantastinius
- kartais
2. Pagrįskite savo elgesio priežastį, kodėl Jūs žiūrite / nežiūrite filmus kartu su savo vaiku(-ais)?
- Kartu žiūrėti filmus yra smagu, tai savaitgalio pramoga, kada visa šeima gali patogiai įsitaisyti ir pažiūrėti ką nors smagaus.
- Įdomu
- ziurim tam tikro metu cenza turincius filmus kuriuos leidziama vaikams ziureti nuo 7 metu
- Žiūriu, nes patinka šeimai skirti filmai
- Man visai neįdomūs filmai paaugliams, bet retkarčiais pasižiūriu animaciją (kai lydžiu į kino teatrą)
- Mėgstam filmus aptarti.
- Man labai svarbu stebėti, kuo domisi mano vaikas, kas patinka ir kodėl. Mėgstame filmus aptarti, dažnai einame į filmus kartu.
- Kol mergaitės buvo mažos žiūrėdavome kartu, nes man buvo svarbu KĄ žiūri mano vaikai. Be to, tai yra bendras laiko praleidmas. Skaitau, kad daryti bet ką kartu yra gerai. Dabar, kai jų pasaulėžiūra turi pagrindą, manau, kad jų savarankiškai pasirenkami filmai yra geri filmai. Kartais juos tiesiog aptariame. Tokiame amžiuje (15, 16 metų), manau, reikia leisti vaikui formuoti SAVO individualią erdvę, tame tarpe ir rinktis filmus, kuriuos jis žiūri pats vienas ar su draugais. Bet turime ir šeimynines filmų peržiūras, kai žiūrime kai kuriuos filmus kartu.
- Praleidimo su vaikais laikas. Žinojimas ką vaikai žiūri.
- Patinka ir paciai
3. Kokio žanro filmus žiūrite su savo vaiku(-ais) dažniausiai?
Šio žanro: ...
- Dažniausiai žiūrime pasakas, tai gi - fantastinius filmus.
- fantastiniu
- Animacinius, nuotykių, komedijas
- Animacinius
- Animaciją ir komedijas.
- Veiksmo
- Mėgstame dokumentinius apie gamtą, fantastinius, nuotykinius.
- Įvairius, išskyrus kovinius ir fantastinius.
- komedijos, psichologiniai filmai, detektyvai, realių žmonių biografiniai meniniai filmai.
- komedijas, veiksmo, fantastikos
4. Ar aptariate su vaiku(-ais) pažiūrėtus filmus?
Kitas variantas
- Aptarinėjame žiūrint.
- Kartais, kai pati apie juos papasakoja
5. Pagrįskite savo elgesio priežastį, kodėl aptariate / neaptariate su vaiku(-ais) pažiūrėtus filmus?
- Kadangi vaikui 2,5m, aptarimas vyksta spontaniškai, dažnai ir filmo metu, po epizodo ar jau praėjus kuriam laikui, kai vėl kas nors primena matytą siužetą.
- Sužinau vaikų nuomonę
- vaikams idomu suzino kas kaip kur ir kodel nes nevisada yra suprantami tokie dalykai tai ir tenka paaiskinti kas kaip kur kodel
- Kartais yra įdomių ar įsimintinų siužetų, kuriuos juokinga prisiminti
- Sužinau, kas patiko/nepatiko, kodėl, atkreipiu dėmesį į esminius filmo momentus, gražias idėjas.
- Noriu, kad jis teisingai suprastų, ką reiškia tam tikri poelgiai, kokios pasekmės laukia...
- Dalinamės įspūdžiais, aiškinamės kaip suprato atskirus epizodus
- Įdomu, ką įsidėmėjo mano vaikas ir kodėl, kas patiko ir kodėl. Palyginame savo vertinimus: kuris veikėjas patiko ir kodėl.
- Aptariame, kai filmas palieka įspūdį, emociją.
- Dalinimasis įspūdžiais - viena iš bendravimo formų. O bendravimas su vaikais (bet kokioj formoj) - mums yra svarbus. Be to, aptariant filmus, gali matyti, ką vaikas suprato, kas jam yra svarbu, kas nepatiko, į ką reaguoja vienaip ar kitaip. Iš viso to - gali spręsti, koks žmogus auga, ir ką dar gali padaryti vienoje ar kitoje sferoje, kad suformuoti pinavertį, mokantį suprasti ir atjausti, savimi pasitikintį žmogų.
6. Kaip vaikas(-ai) paprastai reaguoja į filmo aptarimą?
Kitas variantas
- Priklauso nuo nuotaikos, temos ir kt aplinkybiu
- Jeigu filmas "užkabina" noriai dalyvauja aptarime, pats jį inicijuoja.
- Jei filmas patiko, aptarimas vyksta sklandžiai, jei nepatiko-aptariama nenoriai.
7. Pagrįskite savo nuomonę, kodėl Jūsų vaikas(-ai) taip reaguoja į į filmo aptarimą?
- Vaikui svarbu suprasti situaciją, ją išjausti, dažnai ir suvaidina, mėgsta kartoti filmo veikėjų elgesį.
- Tai tiesiog bendravimas
- jam patiko ir jis domisi
- Nes jam labai įdomus buvo filmas
- Įdomu pasidalinti savo nuomone
- Jis įpratęs aptarti.
- Manau, džiaugiasi galėdamas išsakyti savo nuomonę, pastebėjimus. Taip pat domisi, kas patiko ar nepatiko man ir kodėl. Dažnai pastebiu, kad vėliau ir su klasės draugais pasikalba, kuriuos filmus matė, labai nuotaikingai pristato, kaip į tą filmą reagavo tėvai, kas patiko.
- Tai nebūna kažkokie valandiniai debatai, kurie vargintų. Kartais užtenka keleto sakinių. Tiesiog, matyt, pas mus yra įprasta pasidalinti įspūdžiais, todėl tai ir darome.Per prievartą niekas už liežuvio netraukia.
- Patinka kalbėtis, bendrauti, nori suprasti.
- Paprasta: kiekviena situacija skirtinga.
8. Ar leidžiate savo vaikui(-ams) žiūrėti fantastinius filmus?
9. Pagrįskite savo elgesio priežastį, kodėl leidžiate / neleidžiate vaikui(-ams) žiūrėti fantastinius filmus?
- Esu tos nuomonės, jog skoniui lavinti yra reikalingas platus pasirinkimas. Jei filmo grafika nepatinka, vaikas atsisako žiūrėti, tokio filmo ir nežiūrime, o mėgiamus galime ir kelis sykius peržiūrinėti.
- Įdomu
- fantastiniai filmai yra pilni yvikiu kurie persipina su realybe tad ir sudomina visa seima
- todėl, kad tai šiuolaikiniai filmai.
- Praplečia fantazijos ribas, ypač, jei tokie filmai remiasi išradimais ar ateities spėjimais
- Daug ko pasimoko, lavina vaizduotę.
- Vaikas turi pažinti įvairias sritis
- Žiūrime ne viską iš eilės, atsirenkame. Fantastiniuose filmuose didelių grėsmių neįžvelgiu, kaip tik - skatina kūrybiškumą.
- Nes jei neleisčiau, vis tiek žiūrėtų.
- Fantastiniai filmai yra labai įvairūs. Tokie, kaip pvz. "divergent" yra ne buki, atvirkščiai - psichologiniai ir įdomūs.
10. Kaip manote, ar fantastiniai filmai turi/ gali turėti edukacinį poveikį?
Kitas variantas
- Galbūt
- kai kurie taip
- Menką.
- Nežinau
- net nežinau......
- nezinau
- gal, žiūrint kokie
- Nežinau
- Ne žanras lemia poveikį, o idėja.
11. Pagriskite savo nuomonę, kodėl fantastika gali/negali turėti arba turi/neturi edukacinį(-io) poveikį(-io)?
- Kiekviena istorija, fantastinė ji ar labiau reali, turi mokomąjį pagrindą, antraip, kam gi ji būtų sukurta?
- _
- reiketu giliau kapstyti . neisivaizduoju kaip bet manyciau kad tikrai gali
- Lavinasi vaiko vaizduotė
- žr 9 atsakymą
- Vaikai mėgsta pamėgdžioti savo herojus.
- Parodo, kad žmogaus fantazija gali būti beribė, o ir fantastiniai veikėjai dažnai moko gyvenimiškų dalykų
- Skatina kūrybiškumą: sukurti tai, ko nėra. Skatina toleranciją kitokiam žmogui, būtybei, gyvūnui ir pan. Išplečia supratimą, kas yra gražu-negražu.
- Sunku pasakyti ir vertinti, nes nežiūriu fantastinių filmų.
- Jeigu filmas yra ne iš serijos "šaudo - gaudo", o yra psichologinis ar mokslinis - tai ugdo. O fantastinė filmo terpė tik suteikia papildomo įdomumo.
12. Kaip manote, ar fantastiniai filmai gali pamokyti kokių nors vertybių?
Kitas variantas
- Kartais taip
- Vertybės slypi beveik visur, tik ne visi jas randa.
- Mažai.
- gal ir gali
- NŽN
- Gal
13. Pagrįskite savo nuomonę, kodėl manote, kad fantastika gali/negali pamokyti kokių nors vertybių?
- Kiekvienas filmas turi savo geriukus ir blogiukus, jame sprendžiamos užduotys ir patiriami sunkumai bei laimėjimai. Tai vaiką moko kritinio mąstymo, susitelkimo ir užsispyrimo.
- ,,,
- vaikas ziuredamas tokius filmus pradeda skirti kas realu kas ne
- Duoda naudos gyvenime išsisukant iš bet kokios padėties
- Gali išmokyti saugoti savo planetą, kurti transporto priemones, vaistus ir kt.
- Filmai turi savo temą, pagrindinę mintį...
- Fantastinius filmus kuria žmonės ir savo veikėjams suteikia charakterius, vertybių sistemas, atitinkamą elgesio modelį. Veikėjų sprendimai atskirose scenose ir moko vertinti tai, kas teisinga, gera
- Gali padėti ugdyti vertybes: pakantumą kitam, kitokio priėmimą, domėjimąsi kitokiu.
- Sunku pasakyti ir vertinti, nes nežiūriu fantastinių filmų.
- Skaitau, kad geras fantastinis filmas - tai geras psichologinis filmas perkeltas į fantastinę terpę. Jei filmas geras - tai ir pamokyti gali.
14. Kokių vertybių gali pamokyti fantastiniai filmai?
Pvz.: ...
- Priklausomai nuo filmo : tai gali būti ir drąsa ir draugystė ir mokėjimas įveikti savo baimes, ir garbingumo supratimas, sąžiningumas.
- lavina vaizduote leidziasi i fantazijas per kurias sugeba atskleisti savo mintis busena ir tttt
- lavina vaizduotę, mąstymą, protą
- žr 13
- Ištvermės, pakantumo, sąžiningumo...
- ištikimybė, atkaklumas, drąsa...
- Pakantumo, tolerancijos, gebėjimo susikoncentruoti ties savo tikslais.
- žmogiškumo, patriotizmo, pasiaukojimo, tolerancijos kitokioms būtybėms ar kitokioms emocijoms, pagarbos tai svetimai aplinkai, kurioje atsiduria herojai...
- Kaip gėris nugali blogį.
- Pasitikejimo, draugiskumo, kilnumo, narsumo, atlaidumo, istikimybes, pareigingumo, saziningumo, kurybiskumo...
15. Kaip manote, ar fantastiniai filmai gali pamokyti pakantumo?
Kitas variantas
- Tai priklauso nuo filmo turinio, o ne nuo jo žanro.
- nežinau. Neišskirčiau, kad pakantumo moko būtent fantastiniai filmai
- Galbūt
- Nemėgstu fantastinių filmų, todėl negaliu pasakyti ko jie gali pamokyti.
- nežinau, gal...
- NŽN
- Nežinau
- Gal. Nesugalvoju konkretaus filmo
- Nelabai suprantu, ką turite omeny, ką jums reiškia žodis pakantumas
- Galbūt.. Apie tai negalvojau.
16. Pagrįskite savo nuomonę, kodėl (ir kokiu būdu) fantastika gali/negali pamokyti pakantumo?
- Kartais fantastinia filmai moko ne pakantumo, o pasipriešinimo aplinkybėms, ir tai nėra blogai, tiesiog jų tokia paskirtis ( Tangled, frozen).
- kiekviena vaika veikia skirtingai manau kad kazkiek gali
- fantastiniame filme labiau viskas yra daroma skubotai, greitai
- Moko toleruoti kitokį elgesį, dažnai "kitokie" personažai kritinėse situacijose tampa labai reikalingi.
- Prigalvojama įvairiausių būtybių (kartais ir baisių), jos tarpusavyje bendrauja, dažnai sutaria ir skirtingų pasaulių atstovai, vieni kitus gina nuo bendrų priešų
- Išplečiamos ribos, supratimas, kitaip permąstoma, kas yra normalu ir nenormalu, gražu ir bjauru, tinkama ir netinkama, priimtina ir visai nepriimtina, kas yra svarbu ir ne taip svarbu.
- Sunku pasakyti ir vertinti, nes nežiūriu fantastinių filmų.
- Jei filmo herojai atsiduria kitoje (svetimoje) terpėje (kitoje planetoje, kitame laike, kitame išmatavime...) dažniausiai jie gerbia tą gyvenimą, kuris ten egzistuoja ir yra pakantūs KITOKIEMS supratimams. Vaikas gali to mokytis.
- Iš bet kokio filmo, kuriame propaguojamos vertybės gali pasimokyti pakantumo tik svarbu, kad siužetas žmogų sudomintų.
- Del ten esamu adekvaciu scenu
17. Kokį fantastinį filmą, kuriame yra pakantumo motyvas, Jūs patartumėte pažiūrėti savo vaikui(-ams)?
Filmo pavadinimas: ...
- Animacinį filmą "Zootropolis".
- Avatar, Призрак (su aktoriumi Bondarczuk)...
- Robotukai, Le Troskinys, Mikes Pukuotuko filmas, Ratai, Narnijos koronikos
- Aš-robotas/Narnijos kronikos/ Niekados šalis/ Šarlotės voratinklis/ Auksinis kompasas/ Hobitas/ Guliverio kelionės/ Penelopė/ Čarlis ir šokolado fabrikas/ Alisa stebuklų šalyje
- Narnijos kronikos
- Aš- robotas
- "Narnijos kronikos"
- Avataras
- Atgal į ateitį, Avataras
- pasaka
18. Pagrįskite savo nuomonę, kodėl patartumėte pažiūrėti būtent jį?
- ...........
- .........
- Patrauklus, pats veiksmas sudėliotas pakantumo, tolerancijos tema.
- Įdomu ir moko.
- Priimti kita toki, koks jis yra - daugelio filmu gvildenama mintis.
- -
- verti dėmesio fantastiniai filmai nepilnamečio žiūrovo repertuare;
- Tiesiog puikus filmas visiems.
- Nesu fantastikos mėgėja.
- negaliu tokio prisiminti
19. Kokių pakantumo motyvų Jūs norėtumėte matyti ateities fantastiniuose filmuose? (Galite pasirinkti keletą variantų)
Kitas variantas
- Nemanau, kad akcentavimas pakantumo kitokiam jį ugdo, svarbu tai, kiek šeima yra pakanti vaiko kitoniškumui, jo išskirtinumui.
- su kitais variantais dirbame
- neįsivaizduoju nors vieno punkto fantastiniame filme
- Visi išvardinti pakantumo variantai tinka.
- Mažai čia variantų... Siūlymas pateikti visą galimą variantų spektrą, kur sudarytų apie 30-40. Arba leisti respondentui pačiam juos vardinti. Bet dalinis jų išskyrimas - nereprezentatyvumas magistrinio tyrimui. Arba kitas variantas - jau žinomas/numanomas tyrimo rezultatas, o šis klausimynas formuotas tik jo pasiekimui.
20. Ar Jūs norėtumėte, kad ateities fantastiniai filmai taptų edukacinės programos dalimi?
Kitas variantas
- neprieštaraučiau
- neturiu nuomonės
- Gal
- Nežinau.
- mokymuisi medžiagos ir taip ganėtinai daug
- nežinau
- neturiu nuomones apie tai
- Filmai pamokose yra naudojami.
- Neturiu nuomonės
- Manau, tai turėtų likti tėvų prerogatyva
21. Pagrįskite savo nuomonę, kodėl Jūs norėtumėte / nenorėtumėte, kad ateities fantastiniai filmai taptų edukacinės programos dalimi?
- Mūsų šeimai patinka fantastiniai filmai, iš jų ir dabar galima daug ko pasimokyti.
- Vaikams būtų įdomiau
- vaikams padetu atskirti realu gyvenima nuo fantaziju pasaulio . lavina vaizduote
- vaikas daug ko pasimokytų
- Vaikai labai domisi fantastiniais filmais, juos mėgsta. Būtų naudinga bent vieną mokytojo tinkamai atrinktą filmą aptarti klasėje, susieti su pamokų medžiaga.
- Sunku pasakyti ir vertinti, nes nežiūriu fantastinių filmų.
- Gyvenime labai daug edukacinių dalykų. Filmas - tai tik vienas įrankis.
- Labiau sudomintu
- viskas su saiku. Tokie filmai galėtų būti, bet turi užimti labai mažą dalelę viso edukacijai skirto laiko
- manau, vaikui fantastinio kūrinio forma gali būti labai patraukli
22. Jūsų nuomone, kas turi pasikeisti fantastiniuose filmuose, kad jie taptų edukacinės programos dalimi?
- Turėtų keistis požiūris į grafiką ir jumorą, naudojamą filmuose, nes dažnai vaikams jis yra nesuprantamas ir sunkiai priimtinas.
- nezinau
- Mažiau turi būti neįmanomų dalykų rodoma. Mažiau skubotų sprendimų, kuriuos personažai atlieka. mažiau agresijos. Daugiau pamokymų.
- Juose turi atsirasti mintis, sumažėti destrukcijos
- Filmų keisti nesiūlyčiau. Siūlyčiau juos atsirinkti.
- Sunku pasakyti ir vertinti, nes nežiūriu fantastinių filmų.
- Turėtų būti mažiau smurto, tuščio skraidymo tarp dangoraižų su tikslu "šaudo - gaudo".
- Siužetas turi būti vertybinis.
- Niekas, geri jie tokie, kokie yra
- -
23. Koks dabar yra Jūsų pagrindinis užimtumas?
Kitas variantas
- tarnautojas
- mokytojas
- Lektorius
- Auginu vaiką
24. Koks Jūsų pilnas išsilavinimas?
25. Jūsų gyvenamoji vieta:
26. Koks Jūsų amžius?
- 31
- 39
- 27
- 44
- 41
- 46
- 40
- 36
- 39
- 45