Motivera ditt svar. Varför valde du dessa Nobelpristagare? Varför är de viktiga för världen och för Sverige?
Den enda jag kände igen i listan faktiskt och vet han gjobbade otroligt mycket för fred och var en omtyckt person
För sina gärningar och för att Alva M var kvinna och svenskt, båda vara goda förebilder.
Betydelsefull person för FN som möjligen är mer känd än de övriga.
Dag Hammarskjöld är självklart kändast. Han hade en unik internationell position som FN:s generalsekreterare och hans död är omstridd. Nathan Söderblom är inte så himla känd i Sverige men kanske är större i länder där religion har större fäste bland folket.
Vet ej
Dag Hammarskjöld är ganska uppenbar - han var fredsmäklare på hög nivå, och generalsekreterare i FN. Han har förstärkt Sveriges bild som ett neutralt land, och gett oss bilden av att lösa internationella konflikter. Alva Myrdal var pristagare i en tid då kvinnor inte vann så många nobelpris. Hon var en av de som visade att kön inte spelar någon roll, och det fick Sverige att se ordentligt progressiva ut.
Jag tror att det är de två pristagare som är mest kända, båda har arbetat mycket internationellt och det är dessutom de som fick senast. Har gjort mycket viktigt arbete för nedrustning och avspänning.
Dag Hammarsköld är den enda jag diskuterat med icke svenskar. Hans tragiska bortgång bidrar nog också, tyvärr.
Jag tror att han är den mest kände av dessa pristagare. Detta eftersom han var FN:s chef.
Dag Hammarsköld för hans arbete för FN, som vid den tiden var respektabel organisation. FN är nu en korrumperad organisation som inte gör någon nytta.