INte viktigt för prestigen och berömmelsen, mer för att framhålla prestationer (litteratur, om man skall kalla det prestation) och framförallt viktiga upptäckter och nya kunskaper inom vetenskapen
Det är ett viktigt pris och enda, som ges för mänsklighetens största nytta!
Sverige är ett litet land. Nobelpriset bidrar till att göra det mer känt. Sverige är mycket beroende av handel för sitt välstånd. Allt som kan skapa en god image av Sverige är därför särskilt värdefullt.
Det är viktigt att folk vet att dynamit kommer från Sverige. Många kända uppfinningar kommer från Sverige, däribland dynamit.
Vet ej
Det är jättebra reklam för Sverige. Hela världen kollar på Nobelpriset, och alla förknippar Nobelpriset och Sverige med varandra. Därför blir Sverige sett som ett land för vetenskap och konst
Priste sätter sverige på kartan och det är också (oftast) väldigt positiv berömmelse.
Det är världens finaste pris. Jag har bott utomlands till och från, och Nobelpriset är en av de få saker som nästan alla vet är från Sverige. Det ger Sverige en plats på kartan, och det kopplas ihop med något ärofullt och fint
Nobelpriset är bra reklam för Sverige. Det gör att Sveriges syns och uppmärksammas på ett positivt sätt.
Priset berör en mycket liten elit i världen och ine vanligt folk