Sumani edukacija: naujos kartos naratyvas
Mieli pradinio ugdymo Mokytojai,
esu Vilniaus universiteto „Mokyklos pedagogikos“ pedagoginių profesinių studijų studentė ir mokytoja. Rengiu baigiamąjį darbą, kuriame ketinu ištirti pradinių klasių mokytojų nuomonę apie sumanios edukacijos tinkamumą naujajai kartai.
Kuriant tolimesnę ugdymo sistemą labai svarbi Jūsų nuomonė. Sumanūs įrenginiai, lengvai prieinama informacija privertė tapti mus sumanesnais ir kurti sumanią edukaciją. Išskirkime vaikų gimusių nuo 2010 metų bruožus, vertybes, ar įmanoma vertybes susieti su kompetencijų ugdymu. Be abejo, visada svarbu mokytojo poreikiai.
Labai prašau atidžiai perskaityti šios anketos klausimus ir nuoširdžiai į juos atsakyti. Čia nėra pakankamai gerų ir tinkamų atsakymų. Jūsų nuomonė labai svarbi, nes ji padės sužinoti naujos Alfa kartos, gimusios nuo 2010 metų bruožus, vertybes ir išryškinti ugdymo sistemos metodologines linkmes.
Tyrimo rezultatai darbe bus aptariami anonimiškai.
Dėkoju už atsakymus!
Jūsų amžius?
Pedagoginis darbo stažas
Jūsų kvalifikacinė kategorija
Su kokio amžiaus vaikais Jūs dirbate?
Apibūdinkite naująją Alfa vaikų kartą, gimusią nuo 2010 metų? Paminėkite 10 bruožų, pagrįskite.
- drąsūs - imasi naujos veiklos. empatiški - kalba apie jausmus. Įvardija jausmus. Bet dar dėl amžiaus nemoka būti kito vietoje. Ne visada nuspėja kaip jausis kitas. pasitikintys savimi - gerai jaučiasi visur, visada ir su visais. Padaro darbą ir juo džiaugiasi. Nesvarbu atlikto darbo kokybė. komunikabilūs - bendrauja su visais, visada ir visur. Mėgsta užduoti klausimus. trūksta kantrybės - jei kas nesiseka kviečiasi į pagalbą mokytoją. greiti - viską atlieka greitai, nenustygsta vietoje. paviršutiniški - vienu metu atlieka kelias veiklas, neįsigilina nei į vieną. IT įprastas įrankis - be jų niekur. Reikia mokyti jomis naudotis tinkamai, ne vien žaidimams ar socialiniams tinklams. Virtualus ir tikras gyvenimas - mokyti skirti, kad suvoktų skirtumus ir tikrovę.
- Gana savarankiški - greitai adaptuojasi naujoje aplinkoje, greitai susipažįsta su naujais draugais bei naujai sutiktais suaugusiais žmonėmis. Imlūs naujovėms - greitai įsisavina visas technologines naujoves, domisi jomis. Žengia koja kojos su naujausiomis technologijomis. Skubantys - viską stengiasi atlikti greitai. Dažniausiai patenkinti bet kokiu atlikto darbo rezultato. Mėgsta taisykles - jų laikosi ir primena suaugusiems. Renkasi aktualias veiklas.
- 1.Technologiškai raštingi-greit ir efektyviai įsisavina bet kokio pobūdžio informaciją. 2.Jautrūs, labai prieraišūs, linkę į fizinį kontaktą. 3.Į suaugusį žiūri kaip į gyvenimo "bendražygį", o ne "vadą", tad šių vaikų pagarbą reikia nusipelnyti. 4.Labiau empatiški-neabejingi kito skausmui ar net globalinėms problemoms. 5. Emocionalūs- dauguma pasižymi itin išreikštomis emocijomis, dažnai-sunkiai valdo jas. 6.Sunkiau išlaiko dėmesį-linkę užsiimti veikla trumpiau,tačiau dažniau keisti veiklos pobūdį. 7.Juos gana sunku sudominti-informacinių technologijų ir dažnų kelionių pagalba šie vaikai yra "matę pasaulio", tad nustebinti juos neretai yra sudėtinga. 8. Individualistai-labai svarbu rasti "priėjimą" prie kiekvieno vaiko. Tai nėra "pilka masė". 9. Fiziškai gana pasyvūs. Į aktyvią veiklą įtraukti sunkiau, retas kuris jaučia stipriai išreikštą rungtyniavimo poreikį. 10. Dauguma vaikų patiria dėmesio, meilės ir šilumos stoką namuose (tėvai daug ir dažnai dirba), tad tai keičia jų bendravimo manieras su bendraamžiais ir kitais suaugusiais.
- Pakriki, netvarkingi, linkę galvoti tik apie save ir savo poreikius bei teises, pervertina savo žinias ir sugebėjimus, nemoka pabaigti darbo. Visumoje greit geba išskirti-pastebėti detales, jaučia ir siekia įvaldyti naujoves, moka argumentuotai išdėstyti savo nuomonę, brangina išmoktus elgesio modelius, turi asmeninių pomėgių- hobių.
Kokiomis vertybėmis vadovaujasi naujoji Alfa karta? Paminėkite 10 vertybių, pagrįskite.
- svarbiausia AŠ - kiti nesvarbūs. viską reikia nupirkti, jie visko nori - palyginus su mano karta vaikystėje, anksti žino kas yra pinigai ir jais disponuoja, moka daryti internetinius užsakymus. patogumai, grožis - įvertina aplinką ir patogumus. Aplinka turi būti graži ir sutvarkyta. Patys nesiima iniciatyvos. Bet garsiai pareikš jei bus kažkur netvarka, arba jei teks lankytis apleistoje vietovėje. sveika gyvensena - kalba apie tai argumentuotai, renkasi sveiką maistą. trūksta atsakomybės - nevertina turimų daiktų, dažnai pameta, sulaužo, sudaužo. dažnam trūksta santūrumo. savarankiškumo - mano, kad tėvai privalės juos išlaikyti visą gyvenimą.
- Svarbu turėti draugus, bent vieną artimą ryšį, jiems svarbu priklausyti grupei. Jiems svarbu kuo dirba jų tėvai tada laiko save aukštesnio luomo. Nori turėti gerus telefonus, ausinukus, paspirtukus - vartotojai. Trūksta krikščioniškojo prado. Retas, kuriam skiepijamas tikėjimas. Sportas jiems svarbu - perima iš sportuouojančių tėvų. Labai jautriai reaguoją į netiesą ir nesąžiningumą. Nori, viską išsiaiškinti nuodugniai.
- Labai sunku apibėžti. Vyriausi "alfukai" yra dar tik ketvirtokai. Tad jų asmenybės tik formuojasi, savitos ideologijos dauguma dar neturi... Tačiau vienareikšmiškai -visiems labai reikia tikro, kokybiško dėmesio, artimo.kontakto su brangiais žmonėmis.
- Linkę į savirealizaciją. Savo pomėgius-būrelius (krepšinis, žaidimai , baletas) sieja su ateities perspektyva. Nesuvokia mandagumo taisyklių, mato tik patogumą sau. (Reikia stipriai šito mokytis, kad imtų suvokti.) Nesuvokia elgesio taisyklių visuomenėje, mato tik patogumą sau.(Reikia stipriai šito mokytis, kad imtų suvokti.) Komfortas ir IKT naujovės yra jų gyvenimo būtinybė.Be telefono ir planšetės nemato gyvenimo džiaugsmo. Pripratę visur viską gauti neįdedant asmeninių pastangų. Asmeninės pastangos tai - manipuliavimas tėvais, kad jie viskuo už vaiką pasirūpintų.(Reikia stipriai šito mokytis, kad imtų suvokti.) Tema labai plati, tad 10 vertybių neužteks. Šios kartos pagrindinė vertybė yra viena : Aš pasaulio centras ir apie mane sukasi visa galaktika.
Kokias naujosios kartos vertybes, pagrįstas dorybėmis siekiate ugdyti? Kokius sumanaus švietimo metodus taikote? Jūsų nuomone, ar sumani edukacija tinka Alfa kartos ugdymo poreikiams?
- sumani edukacija leidžia eiti koja kojon su kiekvienos naujos kartos poreikiais. Sumanus ugdymas leidžia išeiti už amžių amžiais tapusius įprastų ribų. pamokos vyksta ne tik klasėje. Bendradarbiaujame su senelių globos namais, su kūdikių globos namais, su gyvūnų globos įstaigomis. mokome atjautos silpnesniam, bendruomeniškumo, savanorystės, gėrio, tikslingo vartojimo, iniciatyvumo. Darome projektus; mokome dirbti komandoje; teminiai pokalbiai; tėvų įtraukimas į klasės veiklas - bendrų vertybių ugdymas.
- Sąžiningumą Krikščioniškąsias vertybes - 10 Dievo įsakymų, tik nesureikšminant tikėjimo. Tai tėvų pasirinkimas įvesti vaiką į tikėjimą ar ne. Ekologinį gyvenimą. Gamtos saugojimą. Mokymąsi mokytis. Mokytis yra įdomu. Žmoniškąsias vertybes, kuriomis vadovaujasi amžių amžiais visu pirma mūsų tauta, tada ir visas pasaulis.
- -Pirmiausia - šeima, kaip didžiausia pamatinė vertybė. Per žaidimus, šventes, bendras veiklas ir projektus su vaikais įtraukdami artimuosius KARTU mokomės suvokti ir branginti savo šeimą kaip patį didžiausią turtą (skirti laiko vieni kitiems, jausti dėkingumą už tam tikrus dalykus, rodyti jausmus ir pan.). Klasę taip pat vadiname šeima (juk vieni su kitais, bent jau mūsų mokykloje, praleidžiame beveik visą dieną)- mokomės sutarti, priimti kito nuomonę, atleisti ir bendradarbiauti. -Kitas labai svarbus momentas -savarankiškumas. Klasėje aš, kaip pedagogas-tik patarėjas, konsultantas, pagalbos ranka, bendražygis. Vaikus pratinu ir mokau per asmeninę patirtį, žaidimus, projektus ir "iššūkius" savarankiškai rasti informaciją, primti sprendimus, daryti išvadas, prisiimti atsakomybę. -Mąstymas. Klasėje nedirbame su pratybomis, vadovėliai tik virtualūs ir tik kaip pagalbinė priemonė. Kiekvienos temos pradžioje mokomės kartu išsikelti tikslą, kurio sieksime. Išėjus temą įvairiais būdais "matuojame", kaip mums sekėsi ir ką daryti toliau. Vaikai daug rašo ranka, kompiuteriu, patys kuria tekstus, samprotauja, analizuoja konkrečias problemas. Pasitelkdami teatro metodus, patirtinį mokymą(si) ir stiprindami bendradarbiavimą mokomės diskutuoti, mąstyti "savo galva" ir priimti kito nuomonę.
- Labai sunku yra jiems išaiškinti, kad kiti žmonės yra ne aptarnaujantis personalas jų poreikiams tenkinti, kad šeima tik visuomenės ląstelė.Taisyklės, normos, socialiniai modeliai bei elgsenos yra sunkiai jiems suvokiamas dalykas, kurio nuosekliai, kasdien reikia mokyti , aiškinti, analizuoti "tiek naujovėm, tiek senovėm".Tai yra sunkus, kasdieninis šių laikų mokytojo darbas.
Remiantis išvardytomis ugdomosiomis vertybėmis, įvardykite kokias kompetencijas siekiama ugdyti?
- Manau, svarbiausios yra bendrosios kompetencijos: asmeninės; iniciatyvumo kūrybingumo; mokėjimo mokytis; komunikavimo; pažinimo; socialinės;
- Visų vertybių ugdymas persipina su visomis kompetencijomis.
- Suvokti bei plėtoti mokinių supratimą apie deramą elgesį, mandagumo normas, tinkamą socialinį elgesį, gėrio-blogio sampratą, sampratą kas yra vertybė, sampratą kas yra dorybė, gerovė ir pan.
Kokių reikia įrankių, galimybių, mokymo programų pedagogui, kad galėtų be kliūčių kurti ugdymo aplinką, grįstą vertybėmis bei šiuolaikine ugdymo metodologija kiekvienam ugdytiniui? Pagrįskite atsakymą.
- mažinti dokumentacijos - tuo pačiu suteikti galimybę mokytojui spręsti ko ir kada mokyti. valandų kiekis skirtas tam tikrai temai nėra svarbiausias dalykas ugdyme. svarbu laiku ir tinkamai atkreipti dėmesį į vaikų poreikius tiek auklėjime tiek ugdyme ir juos patenkinti. Mes galime trys pamokas kalbėti apie pagarbą vyresnio amžiaus žmogui o taip ir nepajudėti temoje apie varlių vystymosi ciklą. Šiuo metu pagal dokumentaciją vertybių ugdymas vyksta tarp kitko. Turime remtis vertybių ugdymu, nes dabartinė karta augs šalia dirbtinio intelekto, todėl svarbiausia juose ugdyti žmoniškumą. mokytojui reikia šiuolaikinių galimybių mokytis visą gyvenimą, žmoniško požiūrio į mokytojo galimybes darbo laiko, bei psichologinės būsenos klausimais. Su dabartiniais atlyginimais ir darbo sąlygomis mokytojo profesija niekada netaps prestižinė.
- Laikas savarankiškam mokymuisi. Kvalifikaciniai kursai - PRIVALOMI, nes yra užsisėdėjusių mokytojų, kurie sunkiai supranta naująją vaikų kartą ir viskuo kaltina tėvus, valdžią, bet neieško galimybių ir būdų spręsti iškilusius klausimus. Atlyginimas - motyvuojantis dirbti bei dobulėti, atlikti kokybišką darbą. Pakeisti koeficientų sampratą - atlyginimas auga sulyg iškeltų tikslų įgyvendinimu. Stažas ne rodyklis profesionalaus darbo. Mokyklose turi būti lengvai prieinamos IT technologijos, kopijavimo, spausdinimo spalvotai aparatai, kanceliarinės įvairiausios priemonės. Dar geriau kanceliarinėms priemonėms skirti pinigai asmeniškai kiekvienai mokytojai. Kiekviena mokytoja nuolat perka kanceliarijos reikmenis iš savo lėšų. Turi būti įrengta kiekvienam mokytojui jo asmeninė darbo vieta, darbo stalas, šiuolaikinis kompiuteris prijungtas prie Wi-Fi ryšio bei spausdinimo aparato.
- Viską galima daryti ir neturint jokių įrankių ar specifinių sąlygų. Puikiai suprantame, kad ir tos "programos" tėra tik gairės. Svarbiausia sąlyga, kad pavyktų pasiekti Jūsų nurodytą rezultatą -pedagogas. Tai turi būti žmogus, kuris iš esmės žino alfa kartos vaikų mokymo(-si) ypatumus ir juos supranta; tas, kuriam svarbu organizuoti ugdymą(-si) taip, kad būtų bent iš dalies atliepti kiekvieno vaiko poreikiai; tai turi būti žmogus, kuriam asmeninis tobulėjimas yra savaime suprantamas dalykas. Tai turi būti Mokytojas, kuris savo darbą dirba atsakingai ir iš širdies - juk vaikai tai puikiai jaučia.
- Reikėtų pradžioje šeimai tas metodikas sukurti, nes šiuolaikinės šeimos tokių dalykų nebeturi.Nebeturi ir suvokimo kas tai yra. Todėl šiuolaikiniai mokytojai pradžioje apmoko šeimas, o tada dirba ir su vaikais, ir su šeimomis. Turėtų būti tai ne mokytojo darbas, o mokykloje turėtų būti tam reikalui skirtas specialistas. Dabar mokyklose tą darbą neapmokamai dirba mokytojas, dalį socialinis pedagogas. Deja to nepakanka.