Priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdomosios veiklos organizavimo netradicinėje aplinkoje galimybių ir veikimo būdų tyrimas

Gerb. Kolega,

esu Kauno kolegijos Kauno menų ir ugdymo fakulteto Pedagogikos katedros IV kurso studentė Viktorija Eidukaitė. Mano domėjimosi (ir profesinė) sritis yra priešmokyklinio  amžiaus vaikų ugdymas, todėl savo baigiamąjį darbą rašau apie priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdomosios veiklos organizavimo netradicinėje aplinkoje galimybes ir veikimo būdus. Šiuo klausimynu siekiama atskleisti pedagogų požiūrį į ugdomosios veiklos organizavimo netradicinėje aplinkoje galimybes ir veikimo būdus Lietuvoje. Apklausa yra anonimiška. Jūsų atsakymai bus koduojami ir naudojami analizei apibendrinta forma. Konfidencialumas garantuojamas. Kiekviename klausime pažymėkite Jums labiausiai tinkantį atsakymą arba atsakymus, kur reikia, įrašykite. Labai svarbu, kad atsakytumėte į visus anketos klausimus. Iš anksto dėkoju Jums už pagalbą ir skirtą laiką.

                                                                                                                                                                                                                      Nuoširdžiai dėkoju.

Anketos rezultatai yra viešai prieinami

1. Įvertinkite savo priešmokyklinio amžiaus ugdytinių kompetencijas: 5 – puikiai, 4 – gerai, 3 – patenkinamai, 2 - silpnai, 1 - blogai

5
4
3
2
1
Geba statyti kaladėles
Geba skirstyti objektus pagal bendrą požymį
Geba tinkamai identifikuoti objektus tam tikroje sekoje
Geba suskaičiuoti iki 10
Geba pažinti laikrodį, valandas
Pasižymi dideliu smalsumu, užduoda daug klausimų „Kas čia?“, „Kodėl?“, „Kaip?“ ir pan.
Geba nukopijuoti daiktus / objektus
Geba sukoncentruoti dėmesį
Geba užsiimti mėgstama veikla
Geba atpažinti laiką (vakar, šiandien, rytoj)
Pažįsta ir skiria metų laikus
Skiria dešinę / kairę puses
Gali skaityti
Geba rašyti raides

2. Įvertinkite priešmokyklinio amžiaus vaikų poreikius: 5 – labai svarbūs, 4 – svarbūs, 3 – vidutiniškai svarbūs, 2 – mažai svarbūs, 1 - nesvarbūs

5
4
3
2
1
Fiziologinis poreikis (svarbi veikla, reikalinga jo raidai ir atitinkamas fizinis kontaktas su kitais)
Saugumo poreikis (saugi aplinka, meilė, pagarba ir palaikymas).
Saviaktualizacijos poreikis (tinkama aplinka augti, tobulėti, atskleisti savo galimybes).
Ugdymo(-si) poreikis
Naujų patirčių poreikis
Pagyrimo ir pripažinimo poreikis
Atsakomybės poreikis (leidžiama įgyti asmeninę nepriklausomybę)
Komunikavimo poreikis

3. Atsižvelgdami į tai, kad labai svarbu kuriant aplinkas laikytis ir tam tikros ugdymosi aplinkų kūrimo reikalavimų, įvertinkite žemiau pateiktų požymių svarbumą: 5 – labai svarbu, 4 – svarbu, 3 – vidutiniškai svarbu, 2 – mažai svarbu, 1 - nesvarbu

5
4
3
2
1
Ugdymosi aplinkos turi būti skirtos ugdytinio emociniam, socialiniam, intelektualiniam ir dvasiniam vystymuisi.
Fizinė erdvė turi būti saugi ir veiksminga ugdymo atžvilgiu. Turi būti naudojamos informacijos ir komunikacijos technologijos, įrankiai bei priemonės.
Aplinka turi būti kuriama atsižvelgiant į tolerancijos ir bendradarbiavimo aspektus tam, kad mokinys turėtų galimybę rodyti iniciatyvą, veikti savarankiškai ir atrasti bendraminčių.
Pokyčiams palankios ugdymosi aplinkos kūrimas, kurioje mokinys jaučiasi saugus ir pasitikintis savimi bei kitais.
Ugdymo(-si) programos, teminio plano rengimas turi remtis ugdymą reglamentuojančiais dokumentais.
Ugdymo(-si) planams pasiekti būtina tikslingai parinkti ugdymo (si) metodus.
Mokymosi tikslų ir uždavinių formulavimas – būtina sąlyga ugdymo(si) planų įgyvendinimui.

4. Pažymėkite, kaip dažnai vaiko pasaulio pažinimo būdai (pažįsta, klausinėja, ieško, sprendžia ir kt.) atsiskleidžia Jūsų organizuojamoje netradicinėje ugdymo aplinkoje: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3- vidutiniškai, 2 – retai, 1 - niekada

5
4
3
2
1
Vaikas pasaulį pažįsta visais pojūčiais veikdamas praktiškai: stebi, įsiklauso, apčiupinėja, glosto, uodžia, skanauja, dalyvauja išvykose ir taip pažįsta artimiausios aplinkos daiktus, žmones, gamtą.
Vaikas klausinėja, klausinėdamas vaikas aiškinasi jam nežinomus dalykus, jis smalsauja.
Ieško informacijos knygose.
Modeliuoja pasaulį savo žaidimuose, vaizduoja dailės darbuose ir kitoje kūrybinėje veikloje.
Sprendžia problemas.
Tyrinėja, eksperimentuoja, geba numatyti savo eksperimento padarinius: drėkina smėlį vandeniu ir stato smėlio pilis, augina augalus ir stebi jų kaitą, ardo ir vėl surenka techninius žaislus, žaidžia su veidrodžiais ir kt.
Samprotauja – padaro išvadas iš turimos informacijos.

5. Remdamiesi savo patirtimi, įvertinkite lentelėje pateiktus teiginius: 5 – visiškai sutinku, 4 – sutinku, 3 – neturiu nuomonės, 2 – nesutinku, 1 – visiškai nesutinku

5
4
3
2
1
Netradicinė mokymosi aplinka – aplinka, kurioje priešmokyklinio amžiaus vaikai gali maksimaliai atskleisti save ugdymosi procese, kuris leistų taikyti aktyvius mokymo(-si) veikiant, patirtinio ugdymo(-si), tyrinėjimų ir eksperimentavimo (naudojant tokius pojūčius kaip regėjimas, lytėjimas, uoslė ir kt.) metodus.
Netradicinė ugdymo (si) aplinka – yra vienas iš svarbiausių ugdymo komponentų.

6. Ar organizuodami priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymą(-si) įtraukiate netradicinę aplinką?

7. Viena iš dažniausiai naudojamų netradicinių ugdymo(-si) aplinkų – lauko aplinka. Kaip dažnai ją pasirenkate ugdydami priešmokyklinio amžiaus vaikus: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3- vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

8. Kuris iš lauko aplinkos būdų Jūsų ugdymo(-si) procese populiariausias: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

5
4
3
2
1
Lauko virtuvė
Laipiojimo aikštelė
Važinėjimo aikštelė
Rami veikla
Gėlynas ir daržas

9. Kaip dažnai, ugdydami priešmokyklinio amžiaus vaikus, netradicine ugdymo(-si) aplinka pasirenkate valstybines institucijas (gaisrinę, policiją, kariuomenę ar kt.): 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

5
4
3
2
1
Gaisrinė
Policija
Kariuomenė
Kita

10. Jeigu 9 klausime pasirinkote atsakymą „kita“, įrašykite kokioje netradicinėje aplinkoje (už darželio ribų) organizuojate užsiėmimus.

11. Kaip dažnai netradicine ugdymo aplinka pasirenkate teatro erdvę: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

12. Kuri iš teatro veiklos būdų Jūsų ugdymo procese populiariausias: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

5
4
3
2
1
Edukaciniai spektakliai
Forumo teatras (apimti ir įvairius pratimus, kurie lavina vaiko susikaupimą, budrumą (tiek fizinį, tiek protinį), vaizduotę, atskleidžia bendradarbiavimo svarbą)
Teatro ekskursijos

13. Kokia priešmokyklinio amžiaus vaiko kompetencija Jūsų organizuojamose veiklose (netradicinėje aplinkoje) ugdoma dažniausiai: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

5
4
3
2
1
Meninė
Socialinė
Pažintinė
Komunikavimo
Sveikatos palaikymo

14. Kurioje darželio aplinkoje (centre) leidžiama daugiausia ugdymo(-si) laiko: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

5
4
3
2
1
Dailės centras
Kalbos centras
Valgio gaminimo centras
Matematikos ir konstravimo centras
Statybinis centras
Vaidmeninių žaidimų centras
Gamtos ir tyrinėjimo centras
Smėlio ir vandens centrai

15. Remdamiesi patirtimi, įvertinkite bendrai kaip dažnai organizuojate ugdymą netradicinėje aplinkoje: 5 – labai dažnai, 4 – dažnai, 3 – vidutiniškai, 2 – retai, 1 – beveik niekada

16. Ar netradicinė aplinka patinka vaikams – jaučiamas jų susidomėjimas, jie laimingi, jų poreikiai patenkinti: 5 – visada, 4 – dažnai, 3 – kartais, 2 – retai, 1 - niekada

17. Kiek laiko dirbate priešmokyklinio ugdymo įstaigoje?

18. Kur yra Jūsų priešmokyklinio ugdymo įstaiga?