Pedagogų, dirbančių su vaikais/mokiniais turinčiais regos sutrikimą, nuostatų ir profesinės praktikos sutapties bei skirties komponentai

Sveiki, esu Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Edukologijos instituto doktorantė Ugnė Žilytė. Atlieku kiekybinį tyrimą: Pedagogų, dirbančių su vaikais/mokiniais, turinčiais regos sutrikimą, nuostatų ir profesinės praktikos sutapties bei skirties komponentai. Nors Lietuvoje įvairūs teisiniai dokumentai reglamentuoja mokinių turinčių sutrikusią regą įtraukųjį ugdymą, ne visi bendrojo ugdymo pedagogai turi pakankamai žinių užtikrinančių mokinių su sutrikusia rega kokybišką švietimą. To pasekoje, mokiniai su sutrikusia rega nelanko tam tikrų pamokų, pavyzdžiui fizinio ugdymo. Taip pat Lietuvoje trūksta tiflopedagogų, nes jie mūsų šalyje nebuvo ruošiami nuo 2003 iki 2017 metų. Bendradarbiavimas tarp pedagogų ir tiflopedagogų turi labai didelę reikšmę, ugdant mokinius su sutrikusia rega, todėl labai svarbu atkreipti dėmesį į šių pedagogų bendradarbiavimą. Konsultaciniai centrai taip pat gali pasiūlyti ir žmogiškuosius išteklius konsultacijoms ir pagalbines priemones, todėl pravartu ištirti kompetencijų bei profesinio identiteto skirtumus, pedagogų, dirbančių bendrojo ugdymo mokyklose ir specialiosiose mokyklose, skirtose mokiniams su regos sutrikimais.

Šio tyrimo tikslas: atskleisti, kokie yra nuostatų ir profesinės praktikos sutapties ir skirties komponentai tarp pedagogų, dirbančių aklųjų ir silpnaregių ugdymo centruose bendrojo ugdymo mokyklų (specialiosiose klasėse) ir bendrojo ugdymo mokyklose. Taip pat Šiuo tyrimu siekiama prisidėti prie vaikų, turinčių regos sutrikimą, įtraukiojo ugdymo kokybės gerinimo.

Dalyvavimas tyrime yra savanoriškas. Jei nuspręsite dalyvauti, Jūsų pateikti duomenys bus naudojami tik tyrimo tikslams ir išliks anoniminiai. Jūsų atsakymai bus konfidencialūs ir nebus siejami su Jūsų asmenine informacija. Sutikus dalyvauti tyrime - bet kuriuo metu galite pasitraukti, nenurodydamas (-a) priežasties ir nepatirdamas (­a) neigiamų padarinių, kadangi atsakymai nebus įrašomi. 

Pradėdami pildyti šią anketą, Jūs sutinkate dalyvauti šiame tyrime ir leidžiate naudoti Jūsų atsakymus tyrimo tikslams. Jei kils klausimų, galite su manimi susisiekti elektroniniu paštu:

[email protected]

Dėkoju už Jūsų nuomonę ir skirtą laiką. 

Anketos rezultatai yra prieinami tik anketos autoriui

Ar Jūs ugdote/-ėte vaikus/mokinius, turinčius regos sutrikimą? Jei ne, tai Jums nereikia pildyti šio klausimyno.

Jūsų lytis:

Jūsų pedagoginio darbo stažas:

Jūsų amžius:

Miestas arba jo rajonas, kuriame dirbate:

Kokioje ugdymo įstaigoje dirbate?

Kiek laiko ugdote vaikus, turinčius regos sutrikimą?

Kiek veiklų/pamokų per savaitę vedate vaikams su regos sutrikimais?

Jūsų pareigos:

Koks Jūsų ugdytų arba ugdomų vaikų/mokinių su sutrikusia rega individualių reikmių lygis?

Jūsų ugdomi/ugdyti vaikai/mokiniai su sutrikusia rega:

Koks yra jūsų įgytas išsilavinimas?

Ar turite specialiąją pedagoginę kvalifikaciją dirbti su vaikais/ mokiniais, turinčiais regos sutrikimų ?

Kaip dažnai naudojate nurodytas specialias metodikas dirbdami su vaikais/ mokiniais, turinčiais regos sutrikimų?

VisadaLabai dažnaiDažnaiRetaiNiekada
Verbalinę kalbą vizualiems elementams apibūdinti
Garsų suvokimo žaidimus, vaikų/mokinių su sutrikusia rega akustiniam suvokimui ugdyti
Įvairius pratimus, vaikų/mokinių su sutrikusia rega atminčiai lavinti
Pratimus lavinančius vaikų/mokinių su sutrikusia rega taktilinį (liečiamųjų modelių) suvokimą
Pratimus lavinančius vaikų/mokinių su sutrikusia rega orientacijos ir mobilumo įgūdžius

Kokias techninės pagalbos priemones naudojate pamokose?

Kokiems procesams palengvinti naudojate dirbtinio intelekto įrankius? (Jei nenaudojate, praleiskite šį klausimą).

Kaip renkate informaciją apie techninę pažangą, ugdant vaikus/mokinius su sutrikusia rega?

Tolimesni klausimai padės atskleisti Jūsų požiūrį į technines pagalbos priemones bei santykį su jomis.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Įvairios techninės pagalbos priemonės, tokios kaip: kompiuteris su ekrano skaitymo arba vaizdo didinimo programomis; vaizdo didintuvai, Brailio eilutė bei dirbtinio intelekto įrankiai, labai palengvina mokymosi procesus
Skiriu laiko susipažinti su pagalbinių priemonių naudojimu, skirtų vaikų/mokinių, turinčių sutrikusią regą, ugdymo procesams palengvinti
Esu įvaldęs (-žiusi) Microsoft Word paketo naudojimą ir gebu šią programą naudoti ugdant vaikus/mokinius su sutrikusia rega
Esu įvaldęs (-žiusi) programos Latex naudojimą ir naudoju vaikų/mokinių su sutrikusia rega ugdymo procesuose
Ugdydamas (-a) sutrikusios regos mokinį, sugebu jam paaiškinti ir pademonstruoti, kaip naudotis ugdymo procesuose naudojamomis priemonėmis įvairių pratybų metu
Šiais laikais mokinių su sutrikusia rega parašytus tekstus galiu perskaityti kompiuteriu
Dirbtinis intelektas atveria naujas galimybes sutrikusios regos vaikams patiems kurti bei suprasti vizualų turinį

Tolimesni klausimai padės atskleisti Jūsų patirtis, sužinojus, kad teks ugdyti vaiką/mokinį su sutrikusia rega.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Iš pradžių Jūs jautėte baimę ir nežinią, kaip organizuoti vaikų/mokinių su sutrikusia rega ugdymo procesus
Pagalbos ieškojote kreipdamiesi į savo ugdymo įstaigos administraciją
Kreipėtės į konsultacijas teikiančius centrus, tokius kaip Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras ir kt
Atsiradus vaikui/mokiniui su sutrikusia rega greitai sulaukėte tiflopedagogų pagalbos, kurie Jus supažindino su aplinkos pritaikymu bei pagalbinėmis priemonėmis
Jūsų ugdymo įstaigai nedelsiant buvo suteiktos reikalingos pagalbinės ugdymo priemonės
Vaiko/mokinio su sutrikusia rega tėvai noriai dalyvavo sprendžiant ugdymo procesuose kylančius iššūkius
Bendraklasiai lengvai priėmė vaiką/mokinį, turintį regos sutrikimų į savo gretas
Bendraklasių tėvai neprieštaravo vaiko/mokinio su sutrikusia rega buvimui vienoje klasėje su jų vaiku/-ais
Jums nereikėjo mokytis Brailio rašto, nes jį moka ir juo rašyti bei skaityti vaiką/mokinį su sutrikusia rega mokina tiflopedagogai

Tolimesni klausimai skirti įvertinti Jūsų požiūrį į sutrikusios regos mokinius. Įvertinkite kiekvieną pateiktą teiginį ir pasirinkite labiausiai Jūsų nuomonę atitinkantį variantą.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Jie yra lygiaverčiai visuomenės nariai
Vaikai su sutrikusia rega gali pasiekti tokių pačių mokslo pasiekimų kaip ir sutrikimų neturintys vaikai
Užaugę vaikai su sutrikusia rega gali gyventi pilnavertį gyvenimą, sukurti šeimą bei susirasti darbą
Sveikatos sutrikimai nelemia žmogaus ateities, ji priklauso nuo žmogaus ryžto, charakterio ir žmogaus gabumų
Vaiką su sutrikusia rega reikia labiau saugoti, kad nesusižeistų, nei sutrikimų neturintį vaiką
Iš mokinio su sutrikusia rega Jūs reikalaujate tokių pačių mokymosi rezultatų kaip iš kitų mokinių

Kaip dažnai ir su kokios srities specialistais bendradarbiaujate?

VisadaLabai dažnaiDažnaiRetaiNiekada
Su tiflopedagogais iš specialiųjų mokyklų
Su spec. pedagogais
Su mokinių padėjėjais
Su psichologais

Tolimesni teiginiai padės įvertinti Jūsų ir tiflopedagogų bendradarbiavimo kokybę.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Jūsų ugdymo įstaigoje nėra tiflopedagogų, Jus lanko vizituojantis tiflopedagogas
Jūsų įstaigoje trūksta tiflopedagogų konsultacijų
Tiflopedagogai suteikia informacijos apie aplinkos pritaikymą vaikams/mokiniams su sutrikusia rega
Tiflopedagogai labai gelbsti ugdymo procesuose
Tiflopedagogai padeda pritaikyti ugdymo medžiagą
Tiflopedagogai padeda išdėstyti medžiagą
Tiflopedagogai supažindina su pagalbinių priemonių naudojimu
Jūsų ugdymo įstaigoje tiflopedagogai ugdo sutrikusios regos vaikų orientavimosi aplinkoje įgūdžius
Jūsų ugdymo įstaigoje tiflopedagogai ugdo sutrikusios regos vaikų kasdienius įgūdžius
Prireikus tiflopedagogai gali pagaminti liečiamųjų modelių, skirtų vaikams/mokiniams su sutrikusia rega

Tolimesni klausimai atskleis Jūsų turimas kompetencijas, dirbant su sutrikusios regos vaikais.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Jums gerai sekasi vaikams su sutrikusia rega verbaline kalba apibūdinti vizualius elementus
Jūs lengvai paaiškinate vaikams su sutrikusia rega įvairių abstrakčių sąvokų reikšmes
Jūs sugebate efektyviai supažindinti vaiką, turintį regos sutrikimų, su nauja aplinka
Jūs gebate mokiniui su regos negalia paaiškinti, kaip atlikti vieną ar kitą kūno judesį
Jums lengvai sekasi bendradarbiauti su kitais asmenimis bei atlikti komandinius darbus
Jums lengvai sekasi planuoti laiką
Jūs esate lankstus ir lengvai prisitaikote prie greitai besikeičiančių situacijų

Tolimesni teiginiai padės įvertinti Jūsų profesinius pokyčius, kurie įvyko pradėjus ugdyti vaiką/mokinį su sutrikusia rega.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Jūs įgijote daugiau techninių žinių
Jūs įgijote tokių vertybių kaip empatija ir tolerancija
Jūs įgijote bendradarbiavimo kompetencijų
Jūs tapote lankstesnis (-nė) ugdymo plano laikymosi atžvilgiu
Jūs pradėjote lankytis kursuose ir seminaruose įtraukiojo ugdymo (ar vaikų, turinčių regos sutrikimų, ugdymo) temomis, taip skatindami savo profesinį augimą

Tolimesni klausimai padės įvertinti fizinės aplinkos prieinamumą vaikams/mokiniams su sutrikusia rega.

Visiškai sutinkuSutinkuLabiau sutinku, nei nesutinkuLabiau nesutinku nei sutinkuNesutinkuVisiškai nesutinku
Jūsų ugdymo įstaigoje nėra taktilinių vedimo paviršių
Jūsų ugdymo įstaigoje nėra užrašų prie klasių ar kabinetų durų Brailio raštu
Jūsų ugdymo įstaigoje nėra užrašų prie klasių ar kabinetų durų padidintu šriftu
Jūsų ugdymo įstaigoje galima sukurti vaiko/mokinio su sutrikusia rega poreikius atitinkantį apšvietimą
Jūsų ugdymo įstaigoje laiptai yra pažymėti kontrastuojančiomis juostomis
Jūsų ugdymo įstaigoje sienų spalvos kontrastuoja su durų spalvomis
Jūsų ugdymo įstaigoje trūksta pagalbinių priemonių, perteikiančių vizualią informaciją
Trūksta teksto skaitymo priemonių
Trūksta technologijų leidžiančių sutrikusios regos mokiniams patiems kurti vizualius elementus
Trūksta priemonių, padedančių sutrikusios regos mokiniams savarankiškai judėti
Trūksta priemonių ugdančių sutrikusios regos mokinių savarankiškumą ir kasdienius įgūdžius
Trūksta priemonių lavinančių sutrikusios regos vaikų orientaciją ir mobilumą
Trūksta pritaikytų komandinių ir individualių žaidimų, leidžiančių lengviau socializuotis mokyklinėje aplinkoje