Kokia Jūsų nuomonė dėl asmens veiksnumo ribojimo instituto teisinio reguliavimo ir jo praktinio taikymo?

Ką siūlytumėte keisti, tobulinti asmenų pripažinimo neveiksniais ar ribotai veiksniais tam tikroje srityje galiojančiame teisiniame reglamentavime?

  1. suteikti galimybę kartu gyvenantiems šeimos nariams kreiptis į teismą su pareiškimu dėl neveiksnumo nustatymo ir spręsti klausimą dėl globėjų atleidimo nuo procesinių išlaidų.
  2. Jei žmogus neturi empatijos jos neįdėsi. Tai kaip ir kažką keisti yra greičiausiai neįmanoma. Galima sukurti tobulus įstatymus, bet kas iš to jei juos taikysime netobulai. Galima neturėti tobulų įstatymų, bet galime juos taikyti tobulai. Viskas yra teisėjų rankose. Tuo tarpu teisininkų rankuose tik tarptautinės institucijos kurios turi kiek kitokį požiūrį į sergančiuosius nei Lietuvoje.
  3. kuklinuosi
  4. Pirma. Globėjo klausimas turi būti privalomai sprendžiamas toje pačioje byloje, kurioje sprendžiamas veiksnumo klausimas. Antra. Bylos nagrinėjimo metu, esant pagrįstiems faktams apie galimą fizinį smurtą, numatyti laikinas apsaugos priemones - socialinių darbuotojų nuolatinis lankymas asmens, laikinos institucinės globos nustatymas. Trečia. Esant duomenų apie protinę asmens negalią, net, jei veiksnumas neapribotas, fizinio smurto atvejus tirti ir be nukentėjusiojo skundo (dabar policija nutraukia tyrimą, nes protinę negalią turintis asmuo, nors ir nepripažintas neveiksniu, "jokių pretenzijų smurtautojui neturi"). Yra ir kitų problemų, visų čia nėra galimybės aptarti, tačiau su manimi galima susisiekti detalesnės informacijos (advokatė Rūta Menčikovskytė).
  5. Teisės aktuose turi būti nustatyta, kad medicinos įstaigos privaloma tvarka pateikia advokatui medicinos pažymas ir gydymo dokumentus, kurių pagrindu kreipiamasi į teismą asmenį pripažinti neveiksniu ar ribotai vaiksniu
  6. Manau, kad pripažinimas asmens neveiksniu ar ribotai veiksniu tam tikrose srityse yra visiškai nereikalingas teisinis reguliavimas, nes jis nesukuria jokių teisinių pasekmių neveiksniajam. Peržiūrėjimas kelių šimtų tokių asmenų bylų ( Adakavo globos namai Tauragės r. sav.,- per 200 asmenų) buvo Valstybės lėšų švaistymas, teismų ir savivaldybių institucijų papildomas apkrovimas darbų, ekspertinių institucijų papildomas, netikslingas panaudojimas ir pan. Koks, teisine kalba kalbant, yra skirtumas, kai asmuo pripažįstamas neveiksniu, kai jis nesupranta savo veiksmų esmės ir nesiorentuoja laike ir erdvėje, ar jis yra neveiksnus turtinių ir asmeninių santykių srityse ?
  7. Žr ankstesnį atsakymą. Klausimas dėl pripažinimo neveiksniu tam tikrose srityse ir globėjo paskyrimo klausimas galėtų/turėtų būti išsprendžiami vienoje byloje.
  8. - aiškiai reglamentuoti sritis, t.y. numatyti baigtinį jų sąrašą be jokių interpretacijų; išaiškinti kokią prasmę turi asmens pripažinimas neveiksniu ar ribotai veiksniu kiekvienoje srityje, pvz. neaišku kokias pasekmes sukelia asmens pripažinimas neveiksniu ar ribotai veiksniu savitvarkos įgūdžių srityje; - aiškiai apibrėžti kokiais atvejais turėtų būti pripažintas neveiksniu kiekvienoj srity - tarkim, jei asmuo 0 proc. darbingas, ar reikia pripažinti jį neveiksniu darbo santykių srity? jei neturi nekilnojamojo turto, ar reikia pripažinti jį neveiksniu, nes gal kada turės? jei neturi ir neketina steigti juridinių asmenų - ar pripažinti neveiksniu, siekiant apsaugoti jį nuo kažkieno pasinaudojimo juo, ar atvirkščiai - palikti jį veiksniu toje srityje, nes neaktualu pripažinti neveiksniu. - aiškiai nubrėžti ribas kada asmuo geba iš dalies pasirūpinti, o kada jau visai negeba - tarkim, atlikus kažkokį testą ir surinkus tam tikrą balų skaičių vertintina, kad jis gali iš dalies pasirūpinti savimi ir priimti kasdienius sprendimus, o nesurinkus - pripažinti, kad negali.
  9. Dėl teisinio reglamentavimo pasiūlymų neturiu.Gal tki reikėtų suvienodinti praktiką dėl neveiksnumo pripažinimo ir globos. Vieni teisėjai tai daro per dvi bylas, kiti vienoje. Paprastai sprendimai dėl neveiksnumo neskundžiami, manau, kad tikslina abu klausimus išspręsti vienoje byloje. Jei yra galimybė, reikėtų suvienodinti bylų per EPP praktiką. Vilniaus teisme paskirtas advokatas mato visą bylos medžiagą, gali atsisiųsti sprendimą ir pateikti VGTPT dėl apmokėjimo. Šiaulių teisme užšifruotos net teismų nutartys dėl proceso, pareiškimai. Tai apsunkina advokato darbą, neleidžia sutaupyti laiko ir valstybės pinigų.
  10. pasiūlymų neturiu