Undersökning om hur svenskar ser på Nobelpriset

Motivera ditt svar. Varför valde du dessa Nobelpristagare? Varför är de viktiga för världen och för Sverige?

  1. Skulle tro att Selma är den mest kända och lästa utanför Sverige
  2. Tranströmer yngst. Lagerlöfs Nils Holgersson kanske känd. Båda nämnda av Peter Handke i hans nobelföreläsning resp. hans tal på banketten.
  3. Vet ej
  4. Selma Lagerlöf är imponerande, för trots att hon fick priset för över 100 år sedan, blir hennes böcker fortfarande lästa över hela världen. Dessutom finns det symbolik i att hon var den första kvinnan som vann litteraturpriset. Harry Martinson är viktig, för att han var ett mycket bra exempel på litteratur från svenska arbetar-rörelsen, och hans böcker är mycket slagkraftiga. Han pratade om mycket viktiga ämnen, på ett väldigt gripande sätt. Å andra sidan är han ett exempel på hur Nobelpriset kan vara dåligt på ett personligt plan - han fick så mycket negativ uppmärksamhet i media att han tog livet av sig.
  5. Jag tror att det är de Nobelpristagare som är mest kända och vars böcker läst mest idag.
  6. Tyvärr tror jag ingen av dem är speciellt känd utanför sveriges gränser, om man utgår från människor som inte är väldigt, väldigt litteraturintresserade. Jag valde Selma Lagerlöf, för hon var den första kvinnliga Nobelpristagaren, och därför är lite känd utanför litteraturkretsar.
  7. Många har läst och inspirerats av Nils Holgerssons underbara resa.
  8. Var tvungen att välj
  9. Jag känner bara till dem från listan
  10. Samma som ovan