Undersökning om hur svenskar ser på Nobelpriset

Varför? Motivera ditt svar.

  1. Det har iaf varit det, men nu för tiden har det blivit politisk smörja, man gav ju för fan fredspriset till obama, krig startades under obamaregeringen samt tredubbling av drone strikes
  2. Jag tror att det är en sak som många vill uppå och ses som något väldigt stort och fint att få.
  3. Prestigen hänger inte på nobelpriset
  4. Det sätter Sverige på kartan
  5. Starkt varumärke som är kopplat till Sverige. Stark positiv koppling. Ger en bild av Sverige som ett föregångsland inom vetenskap.
  6. Starkt varumärke som är kopplat till Sverige. Stark positiv koppling. Ger en bild av Sverige som ett föregångsland inom vetenskap.
  7. Det får Sverige internationell uppmärksamhet en gång om året. Det gör också att fler värdsledande forskare kommer hit och våra institutioner mer respekterade i världen.
  8. Anser att Nobel är viktigt för vårt arv och bidrag till forskning
  9. Viktigaste priset som finns inom vetenskapen. Bra att det förknippas med Sverige.
  10. Bra marknadsföring för Sverige, samt stärker Sveriges bild som kunskapsnation utomlands