4-5 metų vaikų sakytinės kalbos ugdymas(is) panaudojant grožinę literatūrą

Gerbiamas respondente,

 

Kviečiu Jus sudalyvauti apklausoje, kurios tikslas –atskleisti, kaip 4-5 metų vaikų sakytinė kalba gali būti ugdoma ir ugdo(si) panaudojant grožinę literatūrą.

Šis tyrimas yra atliekamas Vilniaus kolegijos, Pedagogikos fakulteto, Vaikystės pedagogikos studijų programos III kurso studentės Samantos Remeikienės. Tyrimo rezultatai bus naudojami apibendrintai profesinio bakalauro darbe „4-5 metų vaikų sakytinės kalbos ugdymas(is) panaudojant grožinę literatūrą“.

Šio tyrimo rezultatų anonimiškumas ir konfidencialumas yra garantuojamas. Prašau atsakyti į žemiau pateiktus klausimus pasirinkus vieną (ar kelis, jeigu nurodyta) iš galimų atsakymų ir pažymėti ar įrašyti savo atsakymą.


Anketos rezultatai yra prieinami tik anketos autoriui

1. Pažymėkite, ar sutinkate su nurodytais teiginiais apie 4-5 metų vaikų sakytinę kalbą?  ✪

(kiekvienoje eilutėje pažymėkite tinkamiausią variantą)
Labai sutinkuSutinkuNei sutinku, nei nesutinkuNesutinkuLabai nesutinku
Vaiko kalbėsena nespraustina į jokius formalius rėmus: vaikas skatinamas kalbėti natūraliai, laisvai, gyvai, nesivaržant
Vaikas pratinamas sakyti, pasakoti, ką galvoja
Vaikui perteikiamos kalbos normos neturi žaloti jo individualios kalbinės raiškos
Svarbu skatinti vaiką vartoti literatūrinę kalbą
Svarbu skatinti vaiką kalbėti savo tarme
Vaiko sakytinės kalbos ugdymui svarbu vaizdas, judesys, mimika
Svarbu, kad vaiko namų aplinkoje būtų kalbama taisyklingai
Svarbu, kad ugdymo įstaigoje pedagogai kalbėtų taisyklingai
Svarbu skatinti vaiko kalbos taisyklingumą konstruktyviais būdais (pvz. pastiprinant taisyklingą vartoseną, perfrazuojant netaisyklingą ir pan.)
Vaiko sakytinės kalbos ugdymui yra naudinga tautosaka
Sakytinės vaiko kalbos ugdymas yra svarbus vaiko rašytinės kalbos pasiekimams
Vaiko sakytinės kalbos ugdymui yra naudingas jo gebėjimas klausytis

2. Kokią reikšmę, Jūsų nuomone, 4-5 metų amžiaus vaikų sakytinės kalbos raidai turi grožinės literatūros naudojimas?  ✪

(pasirinkite skalėje nuo 1 iki 10, 1 reiškia neturi visiškai jokios reikšmės, 10 – turi labai didelę reikšmę)

3. Kaip manote, kokią įtaką grožinė literatūra turi 4-5 vaikams?  ✪

(kiekvienoje eilutėje pažymėkite tinkamiausią variantą)
Labai sutinkuSutinkuNei sutinku, nei nesutinkuNesutinkuLabai nesutinku
Pažinimo
Vertybių perdavimo
Kalbos ugdymo
Žodyno išplėtimo
Kūrybiškumo skatinimo

4. Kaip dažnai naudojate skirtingus grožinės literatūros žanrus, ugdydami 4-5 amžiaus vaikų sakytinę kalbą?  ✪

(kiekvienoje eilutėje pažymėkite tinkamiausią variantą)
NiekadaKiekvieną dienąKelis kartus per savaitęKelis kartus per mėnesįKartą per mėnesįRečiau nei kartą per mėnesį
Pasakas
Pasakėčias
Apsakymus
Apysakas
Dainas
Eilėraščius
Dramos kūrinius
Poemas
Pjeses
Sakmes
Kita

5. Pažymėkite, kokius sakytinės kalbos ugdymo būdus, grįstus literatūra, taikote ir kaip dažnai  ✪

(pasirinkite prie kiekvieno teiginio Jums tinkamiausią atsakymą)
NiekadaKiekvieną dienąKelis kartus per savaitęKelis kartus per mėnesįKartą per mėnesįRečiau nei kartą per mėnesį
Knygos skaitymo metu, vaikai skatinami įsitraukti (pvz. užduodant klausimus, teikiant paaiškinimus)
Vaikai skatinami vartyti, tyrinėti knygas
Vaikai skatinami inscenizuoti perkaitytas istorijas ar kitus kūrinius (pvz. pasitelkus rankų lėlės, kaukes ir pan.)
Vaikai skatinami tyrinėti, perkurti, savaip interpretuoti perskaitytas istorijas ar kitus kūrinius
Vaikai skatinami diskutuoti apie tai, ką skaitė grupėje
Vaikai skatinami atpasakoti jiems žinomus kūrinius
Vaikai skatinami diskutuoti apie tai, ką skaitė namuose
Vaikai skatinami sugalvoti kūrinių pabaigas
Perskaitę knygą, kuriame minčių žemėlapį
Vaikams skaitomi eilėraščiai
Vaikams skaitomos eiliuotos pasakos
Vaikams pristatomos įvairios dainos, skatinama įsitraukti į jų dainavimą
Vaikai skatinami įsiminti eiliuotus tekstus (per žaidimą, patinkančių eiliuotų tekstų pakartotinį skaitymą ir pan.)
Vaikams skaitomos pjesės (dramos kūriniai)
Taikau dialoginį skaitymą. Dialoginis skaitymas (Whitehurst metodas) yra skaitymo metodas, kuris remiasi tam tikra seka: vaiko paskatinimu pasisakyti apie knygą, jo turimų žinių įvertinimu, išplėtimu ir paskatinimu pademonstruoti įgytą žinojimą (pavyzdžiui: „Kas čia?“ - „Sunkvežimis“ – „Taip, čia raudonas ugniagesių automobilis“ – (vėliau ar skaitant kitą kartą) „Kas čia?“ – „Raudonas ugniagesių automobilis“), vis daugiau iniciatyvos atiduodant vaikui.

6. Įvertinkite, kiek ugdant sakytinę 4-5 metų vaikų kalbą panaudojant grožinę literatūrą, svarbios šios veiklos ✪

(kiekvienoje eilutėje pažymėkite tinkamiausią variantą)
Labai svarbuSvarbuNei svarbu, nei nesvarbuNesvarbuLabai nesvarbu
Padėti vaikams suprasti naujus nežinomus žodžius, su kuriais susiduriama skaitant grožinės literatūros kūrinius
Aptarti skaitomos knygos viršelį
Aptarti skaitomos knygos iliustracijas
Aptarti skaitomos knygos personažus
Aptarti skaitomos knygos siužetą (jeigu yra)
Aptarti skaitomos knygos prasmę
Pasiūlyti vaikams patrauklių veiklų, ugdančių jų sakytinę kalbą, grįstų perskaityta grožine literatūra (pvz. vaidmeniniai žaidimai)
Knygos skaitymo metu vaikus skatinti įsitraukti (pvz. užduodant klausimus, teikiant paaiškinimus)
Skatinti vaikus vartyti, tyrinėti knygas
Skatinti vaikus inscenizuoti perkaitytas istorijas ar kitus kūrinius (pvz. pasitelkus rankų lėlės, kaukes ir pan.)
Skatinti vaikus tyrinėti, perkurti, savaip interpretuoti perskaitytas istorijas ar kitus kūrinius.
Skatinti vaikus diskutuoti apie tai, ką skaitė grupėje
Skatinti vaikus atpasakoti jiems žinomus kūrinius
Skatinti vaikus diskutuoti apie tai, ką skaitė namuose
Skatinti vaikus sugalvoti kūrinių pabaigas
Perskaičius knygą, kurti minčių žemėlapį
Skaityti vaikams eilėraščius
Skaityti vaikams eiliuotas pasakas
Pristatyti vaikams įvairias dainas, skatinti įsitraukimą į jų dainavimą
Skatinti vaikus įsiminti eiliuotus tekstus (per žaidimą, patinkančių eiliuotų tekstų pakartotinį skaitymą ir pan.)
Skaityti vaikams pjeses (dramos kūrinius)
Taikyti dialoginį skaitymą

7. Kokią reikšmę, Jūsų nuomone, 4-5 metų amžiaus vaikų sakytinės kalbos raidai turi tėvai, globėjai?  ✪

(pasirinkite skalėje nuo 1 iki 10, 1 reiškia visiškai nesvarbu, 10 – labai svarbu)

8. Kokią reikšmę, Jūsų nuomone, 4-5 metų amžiaus vaikų sakytinės kalbos raidai turi pedagogai? ✪

(pasirinkite skalėje nuo 1 iki 10, 1 reiškia visiškai nesvarbu, 10 – labai svarbu)

9. Jūsų lytis? ✪

10. Kiek turite patirties dirbant su 4-5 metų vaikais? ✪

11. Jūsų kvalifikacinė kategorija? ✪